Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Reneszánsz év 2008 | Úttalan utazás ]


MPX – Tizedik Minimumparty

Szerző: Besze Barbara
2005. szeptember 28. 19.24

A fotós munka közben (Fekete Zsolt Lovacska)A kászonaltízi falucska (Hargita megye) fölötti hegyekben, egy erdei tisztáson nyáranta megrendezett alkotótábor idén jubilált. A tábor főleg vizuális művészek kéthetes szellemi kikapcsolódását segíti elő – e civilizációtól távol eső hely azonban nem csak profi alkotók számára nyújt lehetőséget: idei jelmondata a Correggiónak tulajdonított „Anch’io sono pittore” (Én is festő vagyok!) felkiáltás volt: az MPX teljesen nyitott mindenféle szellemi és alkotói elképzelésekre, és szabadon gondolkodik alternativitásról és hagyománykövetésről.

A szervezők (Lőrincz Ildikó és Molnár István) szerették volna, ha egy igazán nagy A táncműhely előadásahappeninggel tudnának ünnepelni, és az idei jubilálásra meghívták az előző kilenc év táborainak műhelyvezetőit. A közel száz meghívott közül nem jöttek sokan, és új résztvevőktől sem hemzsegett az egyébként valóban festői környezetben, patakcsobogástól és olykor kecskemekegéstől hangos erdei sátortábor.
Az összművészeti alkotótáborban idén csak néhány műhely képviselte magát: a fotó-, vizuális, kézműves- és tánc-, valamint a filozófia-, a filmes és a katalóguskészítő műhely. A szervezők összegzése szerint a legnépszerűbbnek a digitális technika bizonyult – a következő MP-re nem ártana beszerezni plusz egy PC-t... Nagy sikere volt a fotóműhelyben szorgoskodó Ruzsa István Ecsetesek avagy Anch’io sono... című fotósorozatának, amely a táborlakókról, festőecsetek tetszőleges tartásával a kezekben készült portrésorozat. A fa és árnyékaBatarita tánckurzusa szintén nagy népszerűségnek örvendett, a műhelymunkába nagyon sokan bekapcsolódtak, a pár nap alatt összehozott Ösztönvilág és a Showtánc című produkciójuk osztatlan sikert aratott.
Ezenkívül előadással érkeztek műhelyvezetők vagy műhelyen kívüli meghívott előadók. Mester Béla, a filozófia-műhely vezetője két előadást tartott, az egyiket a literatúrai kritikás folyóírásokról, a magyar irodalomkritika kezdeteiről, a másikat Macskakölykök és pezsgősvödrök címmel a hetvenes évekbeli irodalomkritikáról. Romhányi András a magyarországi (könnyűzenei) új hullámról tartott előadást, Gáspárik Attila: Kritikátlan városkép című előadásában a mai városterek kortárs szoborparkjait illette kritikával. Antik Sándor képzőművész a Képrétegek elmozdulása című multimédiás előadással jelentkezett, amelynek anyagát időközben A Hét című lap közölte. E sorok írója a mai magyarországi illusztrációs üzleti életről értekezett Illusztrátorbiznisz címmel. Vécsi Nagy Zoltán: Lehet-e beszélni a képzőművészetről? címmel tartott Palkó Tibor festményeivel illusztrált előadást, amelyben saját műkritikusi mivoltára is reflektált. Irsai Zsolt: Látvány az újságban címmel Az elefántmese című munka bemutatása (Konrád)A Hét erdélyi irodalmi hetilap vizuális oldalait ismertette, az elmúlt három évben megjelent lapszámok hiánypótló céllal megvalósult művészeti reflexióiról számolt be. Ármeán Ottília A művészeti kritika című előadása W. J. T. Mitchell A látást megmutatni című tanulmányáról szólt, azaz a vizuális kultúra keretfogalmáról. Az előadásokat beszélgetések, viták követték, így az elvontabb elméletek megközelíthetőbbé váltak.
A tábor általam látogatott időszakának (ez nagyjából a tábor második hete) idei legnagyobb nehézsége az volt, amiről a szervezők a legkevésbé sem tehettek: a kéthetes tábor ideje jó részét viharok dúlták fel, és a folyamatos esőzéstől ázottan és dideregve kucorogtunk az A legkisebb táborlakókegykor medveölő házként funkcionáló rozoga épület ódon, mart falai között. A fotósok elfoglalták magukat belső téri fotózással, a filmes és vágóműhely számára is adva volt a lehetőség a munkára, amely most már főleg a számítógépekkel való munkára szakosodott. A vizuális művészek és a kézművesek azonban kábán bámulták a fölöttünk tornyosuló fekete felhőzetet, és számolgattuk velük együtt, vajon hány nap múlva áll el. Az eső leküzdhetetlen akadályként zúdult ránk, pedig mi a tábori minimumkörülményeit figyelmen kívül hagyva szeretünk szemlélődve gondolkozni a világ sorsáról és a művész kortárs kifejezésmódjairól, de fázni sem szeretünk.
A műhelymunkára szakosodott tábor 1995-ben, egy a mostanihoz hasonló terepen Az Élboy előadása (Szabó Attila, Vranyecz Artúr és Molnár István)kezdett el működni, s 2000-re mintegy száz fő szorgoskodott a Hargitán, hogy lazán vagy szorosan kötődve a tábor évente változó jelszavához, újat, jót, szépet, elgondolkodtatót alkosson. Tavaly az összlétszám (a kéthetes terminus alatt állandó a jövés-menés, szinte alig akad, aki végig ott marad a táborban) nem érte el az ötven főt (a műhelyvezetőkkel együtt), idén már annyit sem. A családi hangulatú tábornak megvannak az előnyei, de a táborvezetők azt is pontosan tudják, hogy érdemes lenne még több fiatalt megnyerni részvevőnek. Több beszélgetés és a műhelyvezetőkkel készült interjúk során számos teória felmerült, miért van egyre kevesebb résztvevője a Minimumpartynak, s hogyan lehetne ezen változtatni. A tábori élet nomád körülményei egyesek számára riasztóak lehetnek, de aki szeretne teljesen elmerülni az alkotásban s távol lenni a civilizációtól, annak kiváló terep lehet ez a munkára.
Lőrincz Ildikóék fáradhatatlanul munkálkodnak azon, hogy a tábort évről évre megszervezzék, népszerűsítsék, s igyekeznek minél több fiatalt is bevonni ebbe a koordinációs munkába. Akit érdekel a szervezés vagy a tábor, több mindent megtudhat a
www.minimumparty.cjb.net honlapon. Az idei táborról részletesen a honlap naptár (http://www.firma9.com/mp/frameset_hu.html) rovatában olvashatnak.

A szerző a General Press kiadó irodalmi vezetője


Oldaltérkép