Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


Boccherini-est a Zeneakadémián

Szerző: Szabó Ildikó
2006. március 15. 16.00


 A cikk írójának hangszereA Budapesti Vonósok csellóbérletének második estjén Luigi Boccherini hat művét hallhatta az érdeklődő március 9-én, csütörtökön a Zeneakadémián. A három csellóverseny, a Madárház melléknevű kvintett és a d-moll szimfónia (Az ördög háza) mellett magyarországi bemutató is szerepelt a műsoron, egy szoprán hangra és csellóra írt ária, melyben Kertesi Ingrid és Onczay Csaba működött közre.

Luigi Boccherini darabjai közül mindössze kettőt ismer a nagyközönség: a menüettet (a mobiltelefonokból, op. 13. No. 5.) és az Éjjeli őrség Madridban melléknevű vonósötös egyik tételét. A Luccában 1743. február 19-én született Boccherini zeneszerzőként és csellóművészként egyaránt elismert volt. Csellózni apjától és Domenico Vannucci abbétól tanult. Ausztriai és franciaországi turnéja után Madridba költözött, ahol először egy infáns kamarazene-szerzője és -virtuóza, majd Benavente hercegnő karmestere lett. II. Frigyes Vilmos porosz király a neki írt darabért Luigi Boccheriniudvari zeneszerzői címet adományozott Boccherininek, aki ezután csak neki komponált. A zeneszerző 1805. május 28-án Madridban halt meg.
A műsor első számaként a D-dúr kvintettet (Madárház) hallhattuk. Érdekes volt a barokk és a klasszikus stílus ötvözése a darabban. A barokk szekvenciák mellett a dallamformálás és harmóniavilág már sokszor Haydn korai műveire emlékeztetett. A barokkot idézte a sok szóló, különösen a kétcsellós részeket kell dicsérjük, mind zeneszerzői, mind előadói szempontból. A kvintett tehát ezért is illeszkedett szervesen a műsorba. Hangulatos zenével nyitották meg a koncertet, a Madárházban valóban csicseregtek a madarak (hegedűk, csellók).
A második mű egy magyarországi bemutató volt, az Aria Accademica szopránra és csellóra, Boccherini 12 ilyen műfajú darabot komponált. A különleges összeállítás – ének és szólócselló – talán egyedülálló a zenetörténetben, Kertesi Ingrida zenekar kiegészült oboával és kürtökkel. Kertesi Ingrid nagyon szépen énekelte szólamát, hangjának hajlékonysága különösen tetszett. Mind a virtuóz, mind a lassabb részek értő tolmácsolása jellemezte az áriát. Kifejezetten szép volt a két szólista összjátéka, egymás szólamának segítése, illetve háttérbe húzódása. Az Ariában Boccherini B-dúr csellóversenyének dallamai is felfedezhetőek voltak. A zeneszerző hangzás- és ritmusvilága egyedi, csak rá jellemző, dallamfordulatai az est folyamán többször visszaköszöntek.
A szünet előtti utolsó műként a D-dúr csellóverseny hangzott fel, Onczay Csaba szólójával. A versenymű második tételének előadása kiemelkedően lírai volt, Onczay Csaba csellójának hangja bársonyosan, szépen zengett. A szünet után még két versenyművet hallhattunk, a G-dúrban csembalócontinuóval. Ebben a versenyműben az első tétel éneklő allegrója (mely a stíluskorszakok közötti átmenet egyik jellegzetessége) volt emlékezetes, valamint a második tétel minden egyes hangja. A Kossuth-, Liszt- és Bartók–Pásztory-díjas Onczay Csaba előadásában a lírai részek különösen szépen szóltak, csellójának magvas, de lágy hangja itt érvényesült a legjobban. Onczay CsabaA szélső, gyors(abb) tételeknél a hangzás lehetett volna több, a zenekar a szólócselló tónusához igazította a kíséretet. Sajnos a legismertebb Boccherini-koncertet, a B-dúrt nem hallhattuk, lehet, hogy nem is ő írta, Onczay Csaba azonban így is elismerésre méltó műsort játszott végig, teljes koncentrációval. A két ráadásszám közül az első, Bach Airje a D-dúr szvitből fantasztikus volt: gyönyörű tónus, kifejezőerő áradt az átiratból.
A nagy meglepetés számomra a d-moll szimfónia volt. Lendületesen megírt és előadott művet hallhattunk, sok, a barokk és a klasszikus stílus baljóslatot megidéző harmóniai és ritmikai fordulatával. A zenekar elemében volt, érezhetően szeretik ezt a ritka izgalmas, mai füllel hallgatva is friss darabot játszani. A muzsikálás minden szakmai igényt kielégített, a művet akár lemezre lehetett volna venni. Magas hőfokon izzott a zene, a frazeálás pontosan szolgálta a mögöttes tartalmat, a dinamika segítette az intenzív megszólaltatást.
A koncert helyszíne, a Zeneakadémia nagyterme szerencsés választásnak bizonyult: a kamarazenekar meghittebb hangzása jól érvényesült, melegebben, puhán szólt, mintha a Nemzeti Hangversenyteremben hallottuk volna. A Budapesti Vonósok és a két vendégművész érdekes, szép estét szereztek a hallgatóságnak.

Budapesti Vonósok

A Budapesti Vonósok csellóbérletének második estje

Zeneakadémia, 2006. március 9.

Közreműködött:
Onczay Csaba (gordonkaművész)
Kertesi Ingrid (énekművész)

Műsor:
L. Boccherini: D-dúr quintett „L’uccelliera” (Madárház)
L. Boccherini: Aria Accademia szopránra és csellóra (magyarországi bemutató)
L. Boccherini: B-dúr csellóverseny
L. Boccherini: G-dúr csellóverseny
L. Boccherini: d-moll szimfónia, „Az ördög háza”
L. Boccherini: D-dúr csellóverseny
Koncertmester: Bánfalvi Béla
Művészeti vezető: Botvay Károly

Link:
A 30 éves Budapesti Vonósok Boccherini-koncertje


Oldaltérkép