Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain



Negyvenéves az újjáépített Közlekedési Múzeum

Szerző: L. Kiss Anna – leho
2006. április 7. 13.49

 A millennium évében, 1896-ban, Budapest akkori igazi világvárossá válásakor építették a Közlekedési Csarnokot, mely a Monarchia közlekedését, gazdasági erejét, fejlődését volt hivatott bemutatni. Fél évszázad múlva azonban a II. világháború bombázásai akkora kárt tettek az épületben, hogy kis híján megszűnt az intézmény, s csak 1966. április 2-án adták át újra a nagyközönségnek. A múzeum az évfordulót időszaki kiállítással ünnepli.

40 éves az újjáépített Közlekedési Múzeum címmel időszaki kiállítás nyílt a Városligeti körút értékes közlekedéstörténeti műtárgyakkal körülvett épületében. Amikor a Közlekedési Múzeum valamely rendezvényére megyek, mindig időben kell elindulnom – nem csak a közlekedési dugók miatt –, nehogy elkéssek: újra és újra meg kell állnom, hogy megcsodálhassam a kültéri kiállítási tárgyakat, a mozdonyokat, a Lánchíd és az Erzsébet híd eredeti darabjait. Így volt ez április 3-án is, amint az új kiállítás ünnepélyes megnyitójára tartottam.

 Az 1966-os újrakezdés

A rendezvényre meghívták a múzeum immár nyugdíjas vezetőit és munkatársait is. Őket köszöntötte először az új főigazgató, dr. Sági Zoltán
. Felkérésére az intézményért tevékenykedő, de már nem élő munkatársakra emlékezett kegyelettel a megnyitó valamennyi  Sági Zoltán főigazgató és Dióssy Gábor államtitkárrésztvevője néhány pillanatig tartó néma csendben. Ezután a II. kerületi Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola leánykara csilingelő hangjával, bájával, fiatalságával újra tavaszt varázsolt az ünneplőknek.
A tárlatot Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára nyitotta meg, aki gratulált a főigazgatónak és munkatársainak a kiállítás megszervezéséhez és a múzeumban folyó színvonalas munkához. Elmondta, hogy legyenek büszkék elődeikre, akik rengeteg energiával hozták létre, illetve működtették a múzeumot. Tudja, mekkora kihívás számukra megfelelni az elődök által felállított magas mércének, sőt mindig újat nyújtani a kor elvárásainak megfelelve. Új ötletek, érdekes, közönséget vonzó programok kellenek, a minőségre kell törekedni. A Közlekedési Múzeum különleges szerepet tölt be a múzeumok között, hiszen talán a szülők első programja, hogy felcseperedő gyermekeiket elhozzák ide. A helyes közlekedésre nevelés fontos bázisa az intézmény. A múzeum munkatársai a kiállítások és programok szervezésén és az intézmény működtetésén  Dr. Molnár Erzsébet főmuzeológus túl tudományos-elemző munkát is végeznek, mégpedig magas színvonalon, ami ugyancsak elismerésre méltó.
Az elismerések ezen a napon nem maradtak el, melyeket Dióssy Gábor és Sági Zoltán mellett Gaál Gyula, a MÁV elnök-vezérigazgatója, Menyhért László, a BKV vezérigazgató-helyettese és Hónig Péter, a Malév igazgatótanácsának elnöke adta át a múzeum dolgozóinak.
Az újjáépített Közlekedési Múzeum negyven évét bemutató kiállításról dr. Molnár Erzsébet főmuzeológus tartott rövid, de tartalmas ismertetőt. Elmesélte, hogy a múzeum alapítása a millenniumhoz kapcsolódik, így 110 évével Európa legrégibb közlekedési múzeumának tekinthető. A Pfaff Ferenc tervei alapján épült méltóságteljes Közlekedési Csarnok adott otthont 1899. május 1-jétől az országos gyűjtőkörű Közlekedési Múzeumnak. Az I. és a II. világháború után is felmerült, hogy felszámolják a múzeumot, illetve ami megmaradt belőle. A II. világháborúban két bombatalálat érte, a gyűjtemény 70 százaléka elpusztult, s csak a széles körű támogatottságnak és a vasúti szakemberek elszántságának volt köszönhető, hogy bár hosszú időbe telt, de 1966. április 2-ára végre újjáépült a korábbiakhoz képest szerényebb kivitelű épület.

 A Kisfaludy gőzhajó modellje Lodács-mozdony
 Kinn a Farkas Bertalan, de ki van benn? Rowan fogaskerekű

Az időszaki kiállítás alapvetően fotókon, tablókon mutatja be az elmúlt negyven év történéseit, felidézve a múzeum dolgozóinak munkáját, a kiállításokat, a gyűjtemény gyarapodását.  Kiállítási tabló(Megható volt, amint a múzeum hajdani dolgozói izgatottan keresték önmagukat és kollégáikat a fényképeken, felidézték közös emlékeiket, hol kicsit mosolygósan, hol kicsit könnyes szemmel.) Molnár Kálmán grafikusművész rendkívül szép és stílusos grafikái adtak méltó „keretet” a kiállítási daraboknak.
Gyönyörű, élethű modellek teszik még izgalmasabbá a látogató számára a tárlatot, a Lodács testvérek fából készült mozdonya 1884-ből, a Zagyva gőzhajó, a Rowan rendszerű fogaskerekű, a Kisfaludy gőzhajó, Csonka postaautó-, Jedlik Ányos forgonyos modellje, a Bőgőshajó fából – mindezek és a többi modell bízvást felkelti az érdeklődést a múzeum állandó kiállításai iránt is. 
A megnyitó résztvevői kézjegyükkel látták el a kiállítás „hivatalos” megnyitásaként elvágott nemzetiszínű szalagot. Reméljük, valamennyiükkel találkozunk az 50. és a 100. évfordulón is…

 Benn pedig: Valerij Kubaszov 1 Lánchíd + 1 Lánchíd...
 Csonka postaautó-modellje Szabolcsi szekér
 Rába-modell Jedlik Ányos forgonyos modellje

Egészségkultúra – a Közlekedési Múzeumban

Az új időszaki kiállítás mellett a kultúrához csak közvetetten kapcsolódó, de hatását tekintve annál fontosabb és az intézmény falain túlmutató esemény zajlott a múzeumban április 6-án: megnyílt az új büfé, amely az egészséges táplálkozás meghonosítását tűzte ki célul. Az iskolákat ugyan már  A puffasztott rizstől a müzliszeletigtörvény kötelezi arra, hogy változtassanak büféik árukínálatán, erre az egészen egyedi kezdeményezésre a munkahelyeken és a közintézményekben még nem sok példa akadt.
Sági Zoltán főigazgató elmondta, hogy néhány napja alakították ki új helyen, a földszinten a büfét, s ez beleillik az intézmény megújulási folyamatába. A múzeum „családias” jellege ösztönözte a vezetést arra – az iskolai csoportokon kívül főként a családok látogatják –, hogy a büfé termékkínálatán a bérlő aktív közreműködésével és az Országos Egészségfejlesztési Intézet segítségével változtassanak. Az évi mintegy 200 ezer gyermek látogató elég nyomós érv ehhez. A múzeum egyik célcsoportja ezután is a családok lesznek, s ezt a további program-összeállításokban is tapasztalhatják majd az érdeklődők. Így már a múzeumok éjszakáján is, amikor mesés éjszakát rendeznek, témául a mesehősök járműveit választották.
Gábor Edina, az Országos Egészségfejlesztési Intézet főigazgatója mesélt az  Dr. Gábor Edinaelőzményekről: korábban beszélt a múzeum főigazgatójával arról, hogy kezdenek kialakulni az iskolákban az egészséges büfék, s egyre több iskola csatlakozik ehhez a kezdeményezéshez; majd jött a szabályozás, tehát most már kötelezően át kell mindenütt alakítani az iskolabüfék kínálatát. Tehát jó példák születnek arra, hogy a közösség hogyan tudja megváltoztatni evési szokásait.
Egy másik örömteli tényre is felhívta a figyelmet: a Közlekedési Múzeum munkahely is, több mint száz fő dolgozik itt, s ebből a szempontból is úttörő szerepet vállalt az intézmény. Magyarországon csak egy-két multinacionális cég ismerte fel – külföldi példára – az egészséges büfék, az egészséges munkahely fontosságát, ahol már rájöttek arra, hogy az egészséges munkavállaló sokkal jobban és hatékonyabban dolgozik.
Az eseményen megjelent Monspart Sarolta is, aki 1972-ben tájékozódási futásban, egyéniben világbajnok lett, s jelenleg az Országos Egészségfejlesztési Központban dolgozik. Többek között a Johan Béla Népegészségügyi Program egyik alprogramját irányítja, továbbá a Wesselényi Miklós Sport Közalapítvány elnöke. Ő az élő bizonyíték arra, hogy a sport és az akaraterő milyen fontos az ember életében.

 Monspart Sarolta biciklisták gyűrűjében


A Közlekedési Múzeum egészséges büféjéről többet megtudhatnak a Natúrsziget cikkéből:
http://www.natursziget.com/page.php?show/articles/view/topic/itthon/artid/20060410egeszsegesbufe

Rejtett kamerás meglepetés

A Közlekedési Múzeum húsvétra adja át azt a kamerával felszerelt terepasztalt, ami izgalmas látványt kínál a látogatóknak. A 150 méteres sínpályán együtt száguldozhatnak a gyerekek a vonattal, hiszen a kis kamera segítségével a mozdonyvezető szemszögéből élvezhetik az utazást. Útközben a szembe jövő szerelvényekkel és villamossal találkozhat a látogató, és egy alagúton keresztül is vezet az út. A látványt monitor segítségével élvezhetik az érdeklődők. A megújult terepasztal átadása április 15-én, szombaton lesz.

Link:
A Közlekedési Múzeum jövője – interjú az új főigazgatóval
Földön, vízen, levegőben


 


Oldaltérkép