Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Reneszánsz év 2008 | Úttalan utazás ]


„Beszél a fákkal a bús őszi Sale”
A 25. Képzett társítások – Aegon-est a Nemzetiben

Szerző: PP, fotó: Dobó László
2009. december 2. 6.56

 November 26-án a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán a jubileum miatt a „hagyományos” Képzett társítások – Aegon-est forgatókönyve borult: először zenét hallhattunk kitűnő előadók (Balázs Elemér – dob, Barcza Horváth József – nagybőgő, László Attila – gitár, Oláh Kálmán – zongora) tolmácsolásában, majd a játszott dzsesszhez frappánsan kapcsolódva nem kevésbé érdekes szövegeket olvastak fel írók, költők (Lator László, Parti Nagy Lajos, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Závada Pál).

Tervezheti bár hetekig aprólékosan, mindenre kiterjedően a Képzett társítások aktuális estjét kérdésről kérdésre, zeneszámról zeneszámra az ötletgazda-sorozatszerkesztő Eszéki Erzsébet, Jónás Tamás-i és más véletlenek mindig jönnek, jöhetnek: ezúttal Dés László betegedett meg, s emiatt az öt zenész helyett csak négy léphetett színpadra. Alföldi Róbert egy örömteli és számomra kisebb csalódással felérő bejelentéssel nyitotta meg a jubileumi estet: az Aegon Magyarország volt és jelenlegi vezérigazgatója, Kepecs Gábor és Zatykó Péter kénytelen az est közben távozni, mert a Summa Artium kultúratámogatókat elismerő pályázatán a Kortárs Művészetért Díjat éppen az Aegon Művészeti Díj és Társdíj és a vele egy időben elindított Képzett társítások érdemelte ki (a 2006-ban alapított díjak és az elindított sorozat – mint már többször megállapítottuk – méltán nyerte el a szakma és a közönség tetszését).

 

A másik bejelentés azonban kicsit rosszulesett: miszerint nem „úgy” lesz rögtönzés, az irodalmárok hozott anyagból dolgoznak majd, amit megerősített a kezükben tartott paksaméta is. Nyilván más dzsesszzenészeknek szövegekre rögtönözni, mint ahogy az történt az eddigi 24 alkalommal, néha igen emlékezetesen. Kész novellákat, verseket természetesen nem vártam, de valamilyen mélységű rögtönzést igen, hiszen az öt meghívott erre képes, és talán hajlandó is; még a minden sorát, vélem, százszor átgondoló Tóth Krisztina is, aki alkalomadtán Müller Péter Sziámival SMS-párbajt is vívott, például épp a hentesnél sorba állva. A mégsem ugyanolyan visszacsatolásról azonban ígyvlekedik: „Az irodalmi alkotásnál sokkal kisebb az improvizációs tér, noha az embernek vannak ötletei, ez nem egy színpadi műfaj. Nagyon ritka az olyan alkalom, hogy a mű egy színházi közegben szülessék meg. Nagyon intim műfaj ez. Én nem hiszek a közvetlen visszacsatolásban az élményeknél. Sokkal lassabban, búvópatak-szerűbben csatolódik minden vissza.”

  Szerintem a dobos se...

Alföldi azt firtató kérdését, hogy alkotás közben hallgatnak-e zenét, az ötös fogat nevében Parti Nagy nemes egyszerűséggel intézte el: „szerintem egy dobos se olvas könyvet dobolás közben”. Ezt a sarkos véleményt Lator László azzal enyhítette, hogy szerinte nagyon áttételes kapcsolat lehet az épp hallgatott zene és a folytatott tevékenysége között.

  Lator László tamáskodó kérdései László Attilához

A szó szórós értelmében vett rögtönzés elmaradása miatti zsémbeskedésre persze nem volt idő, hiszen a nyitó kvartett és a felvezető beszélgetés után kitűnő zenei-irodalmi szólók és duók következtek „zenei staféta” szerkezetben; egy-egy blokk zenei szólóval kezdődött, majd az író-költő olvasott fel a zenéhez illő művet, később a zenészhez csatlakozott egy másik zenész egy rövid duett erejéig, majd következett az utóbbi a szólójával és a soros író/költő.
Bár a zenészek előre megbeszélt témákat játszottak volna, ám, mint László Attila be is vallotta, ettől, főleg az est második részében, eltértek. Az irodalmárok – Závada Wanderer-prózákból olvasott fel elsőként – pedig már kész vagy készülő, illetve új műveikből olvastak fel, sokszor tényleg rögtönözve, ahogy Szabó T. Anna egy zenéhez illő, nem tervezett versszakot is elővett. Majd ringatózva olvasta fel a következő sorokat:

Ringass. Ringass soká, hogy
ne legyen vége.
Ringass. Ringass, akár az
ősanya méhe.
Ringass, hogy ringhass, ringass, hogy ringhass,
ringass, hogy ringjunk, mint szélben az ág,
ringass, ringass, ringass, ringass,
ahogy a tenger, ahogy a tenger
csendben az éjbe ringja magát. (A bölcső)

Lator László mint a jól kidolgozott, végleges formák mestere arról faggatta zenész párját, László Attilát, vajon tényleg azt játszotta-e el, ami meg volt beszélve (kiderült: nem), s ugyanúgy játszaná-e el a következő alkalommal is ugyanezt a témát.

   

Tóth Krisztina verseit jó tőle hallani, hiszen a színészek – mint legutóbb, a nagyszerű kettős könyvbemutatón a PIM-ben – talán „profibb” előadást nyújtanak, főleg a novellák esetében, ám többterű verseinél jobb, ha ő olvas fel, hiszen az ő értelmezése a PIN kód. Most új költeményeiből hallhattunk, például az Őszi sanszokból, az áthallás nem véletlen, hiszen a vége: Oly elhagyott, sivár / a lelkem, /csak zümmög kétkedő / hangon, mint az eső, /mi ver lenn
Kosztolányi-emlékfutamának második versszaka:

Minden életed elhagyod,
csak a szenvtelen ég ragyog,
mint fákra nyíló légi ablak.
Nem vagy magad, csak nem magad vagy.

Ötödikként Parti Nagy Lajos az Angyalcédulákból választott részleteket, vidámabbakat, sok humorral és sötétebbeket, mélyeket vegyesen. Oláh Kálmánnal folytatott kettősük – a zongoraművész tüntetően „Parti Nagy-kottából” játszott – kilógott még az aznapi szokatlan sorból is, hiszen Oláh Kálmán az „angyalok alá” zenélt…

„Beszél a fákkal a bús őszi Sale” „Nem vagy magad, csak nem magad vagy” 

Végezetül a zenészek a zongoraművész Amerikában díjnyertes Always című szerzeményét játszották el. Rögtönzés így vagy úgy, a kilenc szerző-előadó összhangzattana a megszokottan színvonalas Képzett társítások közül is kiemelte az estet.

Sorozatszerkesztő, az estek összeállítója: Eszéki Erzsébet

Az Aegon Művészeti Díj és Társdíj, valamint az Aegon-estek honlapja


Oldaltérkép