Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


Carl Nielsen zenekari darabjai, lemezen

Szerző: szabói
2013. június 28.

 Nielsen hat szimfóniája mellett több viszonylag rövid zenekari darabot is írt, ezeket adta közre a Naxos. Nielsen neve csaknem ismeretlen itthon, holott a dánok legnagyobb zeneszerzőjüknek tartják. Két operája mellett kantátákat, verseny-, kamarazenei műveket, dalokat, közzenéket is írt, karmesterként és hegedűsként is dolgozott. Arcképét bankjegyen láthatja a Dániába látogató szerencsés zenebarát, turista. Zenéjére leginkább Brahmsé és Griegé volt nagy hatással (de felfedezhetjük más szerzők stílusjegyeit is). Nielsent a köztudatba Leonard Bernstein emelte, a dán szerző V. szimfóniájának bemutatásával.

Érdekes zenei világot ismerhetünk meg, ha Nielsent hallgatjuk. Ez a zene talán nem kiemelkedően magas, de zeneszerzés-technikailag jól megírt, bár a dallamosság nem a legfőbb jellemző a lemezen közreadott, javarészt nem nagy ívű darabokban, mégis változatos, kellemes muzsikát hallunk. A hangszerelés tartogat izgalmakat, és egyedi: az ütőhangszerek, különösen a nagydob használata, a fúvósok kezelése igen jó.
A közzenének írt, majd szvitbe ültetett héttételes Aladdin tánctételek sorozata, a keretet az Ünnepi induló és a Néger tánc szolgáltatja; mindkét tétel más-más szempontból érdekes. Az Ünnepi induló hangvétele megfelelő, bár az egyedi megoldásokkal Nielsen adós maradt, de nem is ez volt a célja. Az Aladdin álma és a reggeli köd című tételben egészen érdekes számomra, mennyire érezhető az a skandináv, északi dallamvonulat, belső világ mind az álom lefestését, mind a táncot figyelve. Ez a fajta zenei világ a lemez során többször megszólal. Az érzelmes Hindu táncban gyönyörű oboaszólót hallunk, a zene különlegessége a bővített szekund, egyéb koloritot nem igazán találunk a népcsoport jellemzésére. A lassú, kicsit misztikus, jó értelemben vett szürrealista zene után újabb tánc következik, a Kínai tánc, bátran állítható, hogy a kínai zenéhez nincs köze, sem a dallamszövés (hangsor), sem a hangszerelés tekintetében, egy képzelt, idealizált kínai táncot hallunk.
Az ispahani piac izgalmas tétel, ezt tartják a legjobbnak, nem véletlenül. A kezdeti, számunkra magyaros zene után hihetetlen jó zenei anyag jön, mely egyszerre érzékelteti többek között a táncosságot, a félelmetességet, a fúvós hangszerek gajdolását, az összevisszaságot. A többrétű zene lecsengését is érdemes megfigyelni, hogyan szállnak ki az egyes dallamok, a hangszercsoportok, hangszerek, hogy végül csak a klarinét szóljon, nyitva hagyva a darabot a dúr skála ötödik fokán.
A tánctételek sorában A rabok tánca a nagydobütésekkel jól jeleníti meg a makacsságot, a szilajságot, a kezdő motívum mellett a hangszerelés a legérdekesebb. Itt is szerepet kap a bővített szekund és a XX. századi zenére jellemző hangzatok, Nielsennél ez igen ritka. A négerek tánca ritmikus, és természetesen nincs köze az afrikai népzenéhez. Itt is következetlennek érzem a címet alá nem támasztó hangszerelést, hol iszonyú dobütések, hol egész lágy részek színezik a táncot, a bővített szekund itt is alapvető.
 A Cupid és a költő nyitány Nielsen egyik utolsó műve (csak 1967-ben jelentették meg), érdekességét az adja, hogy két dallam áll egymásnak mellérendelve, a kontrapunktikus szerkesztés az egész műre jellemző. A barokk szerkesztésmódhoz Nielsen csak késői éveiben nyúlt, mindenesetre igen izgalmas színt hoz a harmóniákkal együtt a zenébe. Míg az Aladdinban az egyszerűbb megoldásokat használja, itt egy nagyszerű zeneszerzőt ismerünk meg.
A Sagaálom (Saga-Dream) érdekes zene, de mind az oboaszóló, mind az orgonapont, mind az ütőhangszerek használata már előkerült korábban. A himnikus részek viszont szépek, mi több, felemelőek. Kissé hosszú a darab, több zenei anyag indokolatlanul ismétlődik. Az 1904-es, természetfestő Helios nyitány Nielsen egyik legismertebb darabja, az Égei-tenger fölött kelő és nyugvó napot ábrázolja, a nyitó ütemek fantasztikusan érzékeltetik a nyugalmat, később a zizegést, a mindent elöntő napsütést. Egészen más karaktert hallunk második operájának két részletében, a Maskarade nyitánya helyenként a mendelssohni, weberi tündérvilágra asszociál, kellemes fugatóval, a II. felvonás előjátéka is ezt a hangzásvilágot nyújtja.
A Pán és Szürinx című (talán szimfonikus költemény) darab atmoszférája igazán varázslatos, tele ötletes megoldásokkal, hangszerelésbeli finomságokkal. A két szereplő jellemei nagyszerűen jelennek meg a szólóhangszerek segítségével – a Dél-jütlandi Szimfonikus Zenekar szólistái igen jók –, a tájfestés, az ókor sejtetése nagyszerű. Rendkívül invenciózus a darab, változatos. Ezt a művet mindenképp érdemes meghallgatni.
A Dél-jütlandi Szimfonikus Zenekart Niklas Willén vezényli, a művek tolmácsolása nagyon jó, a hangszínek remekek, esetenként a formai szakaszoknál érdemes lett volna nagyobb cezúrákat használni. Nielsen még felfedezésre vár, itt az alkalom, hogy rövidebb művein keresztül mélyedhessünk bele életműve egy részébe.

Naxos, 747313216420


Oldaltérkép