Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Album | CD-ROM | Életrajz | Elmés-nemes | Hangoskönyv, DVD | Kölyök | Könnyű | Szépíró | Természetes ]


Magas labda – „versek a mélyből”
Tóth Krisztina lírai univerzuma

Szerző: leho, fotó: Dobó László
2009. november 4.

 Tóth Krisztina író, költő (ólomüvegablak-festő), műfordító pályája kezdetén a látszat ellenére nem előnnyel, hanem hendikeppel indult, hiszen szép író, s az átlagember ilyenkor hajlamos sok mindent a külsőre fogni – a sikert is. A „hátrányt” azóta szépíróként ledolgozta, sőt, s eddigi talán legfontosabb kötetét jelentette meg idén nyáron az ünnepi könyvhétre a Magvető. „Ez itt a Véletlen Művek, / van egy belső terem a jajnak.”

„A BKV járművein utas vagyok, a közlekedési vállalatot nem érdekli a költészet.” (T. K.)
De igen, áttételesen, kulturális daganatként. Például újabban, ha tömegként közlekedem, és nem edényként, sokszor viszem magammal a Magas labdát unaloműzőnek. Bár nem annyira praktikus, mint Moldova Csillagja – György, nem Alina, s Kelet-Európa –, de épp elfér a farmerdzseki belső zsebében, és így vademecum lehet. Sajnos-szerencsére még a ruhatárban sem nyúlják le, nem olyan, mint egy szárnyas kulcs – szépirodalmat valahogy nem loptak tőlem már nagyon régen. Egyszer hazafelé menet vettem észre, amikor már azt hittem, keresztül-kasul, kívül-belül ismerem a kötetet, hogy ezzel a borítóval baj van. Sokkal jobban kapaszkodik a névadó versbe, az öngyilkostriászba (Játék, öröm; Repülő, Magas labda), mint először gondoltam. A labdán-Napon-Földön-mongol Holdon-ég óráján, Tejúton az első kézbevétel óta meg sem akadt a szemem, de – sóhajtottam egyet a 33-ason, némi életet lehelve a „földi bérlettel” mellettem utazó sok árva utasba – ezek a kezek mintha lábként kalimpálnának a magasba, legalább az egyik, és ez a tejutas konfetti („testünkön át az űr világít”) így egészen más megvilágítást kap. Az üres hátsó borítón pedig ez az útravaló olvasható a kötethez, kötettel:
„Ez a világ egy nyitott blende / Integetünk a végtelenbe…” (Letölthető csengőhangok)

A minap olvastam egy kritikában, hogy a recenzens egy jó ötlet mögötti koncepció, illetve a rendszer hiányát kérte számon Karafiáth új verseskötetén, megjegyezve, hogy nem is kell okvetlen egy könyv verseinek rendszerbe simulniuk, elég, ha a jó művek önmagukban megállnak a lábukon. Tóth Krisztina mélyből jövő és magasba vagy még mélyebbre tartó versei azonban önmagukban, lábukra, fejtetőre és rendszerbe állítva is megállják a helyüket. Egy Aegon-esten mondta el, hogy egy kötet verseinek sorrendbe állítása óriási feladat számára, tehetnénk hozzá: közel sem horoszkópszerkesztői hókuszpókusz. A kézirat leadása előtt napokig ki vannak terítve szobájában a versek, s ilyenkor nem szereti, ha zavarják: a koncepció megalkotása nagyon fontos számára. És a Magas labda egy eleje van, vége van, valahonnan valahová tartó komoly játék.
Tóth KrisztinaEgymásba akadnak kibogozhatatlanul az egymást követő versekben a szavak, gondolatok: az égi test a Sodrásban utolsó és a Holdvándor első szavában, a földi test („levált alkatrész a még forgó motorban” – Kelet-európai triptichon; „másban sohase ér a test haza” – A világ minden országa); a sötétben járás a „Véletlen Művek”-ben (felületesen még címcserének is tűnhet a Véletlen Művek és a Sötétben járó). Egymással feleselnek egymástól távol eső versekben súlyos mondatok: „mindig, mindig az anyák szülik újra / az árvaságot” (Vaktérkép); „az apák nemzik folyton a háborút” (Szülők). Érzések, sejtések, gondolatok ritmusa szövi át az egész kötetet: „Hallani éjszaka: / melegszik hűlt helyem” (Sötétben járó); „a hűlt helyek melegét keresve jött” (Cicc).
Helyükön lévő közönséges és pátosszal teli szavak gubancolódnak össze műveiben, világi (Villontól Orbán Ottóig, Örkény légypapípírja stb.) és profán, profanizált megidézések épülnek bele mindennapjaiba („Lucskos halom, gombócba gyűrve várlak” – Az vagy nekem...), költészetébe: nála a stílusgyakorlat, a költői öncél – ami még a legnagyobbakat is néha zsákutcába vitte – sem öncél, illetve nagyon is ontológiai öncél, a többek közt az Állatságokban
kiélt játékosságot is komolyra, élet-halál kérdésre fordítja: „Huzatos hajlékunkba megtérni fogvacogva, / tebenned fáztunk eleitől fogva.” (Évszakok zsoltára) Az első olvasásra könnyednek tűnő, biztos vonalvezetésű Letölthető csengőhangok szállóigéje (Légy a PIN kódom”), bonmot-ja (Kockázatok és mellék- / hatások a tekintetében”), mondanánk, idétlen rímei (de lett – delete) a tizedik csengőhangban így lyukadnak ki, s ereszkedik alá vagy kerekedik ki a „labda”: „Hadd szabadjon egyszer hinnem, / hogy elmegyünk hazább innen.”
Nehéz választani, de a kötet legszebb verse számomra A világ minden országa (a vers elnyerte a 2008. évi Salvatore Quasimodo nemzetközi költőverseny díját). „Felvezetése” az első olvasatra megint szimplán öncélúnak gondolt megelőző mű, a Vogymuk; a legrégebbi összefüggő nyelvemlékünk, a Halotti beszéd kezdetének, isa, por és hamu, szellemes átültetése 2009-be. A világ minden országa nagyon erős metafora: „a világ minden országa egyetlen test maga, / hogy mégsincs otthona, hogy másban sohase ér a test haza”. Egy városszéli (Auchan, HÉV, halál ragaszt a földhöz) égetőben a nagymamát hamvasztják („már be van kezelve a néni”), akinek már minden országba szól az útlevele, ablakot kapott a világ minden országába. „Ez hamis világ timnüce belől menté…”
Jónás Tamás
, mint nemrég kijelentette, hat remekművel már elégedett lenne, alighanem ebben a kötetben van ennyi, vagy a szám igencsak közelíthet a fél tucathoz. Szívdobbanás szívdobbanást, lüktető mondatot suhanó mondat követ. Tóth Krisztinának a Magas labdával sikerül az, ami nagyon keveseknek, szavakba önteni a vélt megfogalmazhatatlant („tudatmélyi Mariana-árok, magma a lélekben” – Vaktérkép). „Dobog a szív alatti szív”, ezzel indít a kötet a Hangok folyójával és zárja keretbe az Esős nyár ugyanazt a gondolatot: az utolsó vers felütésében is – ez az egész kötetre igaz – „Kísért egy mondat, egy szavak nélküli hosszúkás öntőforma”, míg eljutunk a megnyugtató, felzaklató kötet- és verszárásig: „testetlen test a mondat, rejtőző, reménytelen remény, / hallgatás löszfalába ásott fénylő titoktartóedény –”.
 Van, aki értől az óceánig vagy fától fáig vezet, Tóth Krisztina földtől az égig, majd vissza, ahogy a labda, az élet ívét a fizikai törvények megszabják, és a befolyásoló körülmények, lélek, gondolatok, tervezési hibák, mutációk, esetlegességek módosítják. Ez a labda hol hangsúlyosan (Hála-változat, Halotti beszéd), mandinerről pattanva, hol kevésbé erőteljesen, csak súrolva (dinnyehéj) a magyar költészet és legfőképpen az élet ívét – az árva születésétől az árva hamvasztásáig – is röptébe fogja. Nem véletlen, többrétegű, több belső terű, nagyon tudatos művek rendszere:
„Ez itt a Véletlen Művek,
van egy belső terem a jajnak.”

Tóth Krisztina: Magas labda
Magvető, Budapest, 2009

Kötött, 135×197×20 mm, 64 oldal, 1990 Ft
ISBN: 9789631427103


Oldaltérkép