Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain



Olvas(s)atok, néz(z)etek
Az ajtó – Szabó István filmje

Szerző: Laskovics Márió
2012. március 8.

 Március 7-én, a magyar premier előtt egy nappal az a megtiszteltetés ért bennünket, hogy megnézhettük Szabó István új nagyjátékfilmjét, mely Szabó Magda Az ajtó című regényéből készült. A film előtt lepergett az előzetese is, ami rögtön felkeltette az érdeklődésemet, annak ellenére, hogy a regényt még nem olvastam.

A történet középpontjában két nő áll, az írónő (Szabó Magda önreflexív karaktere) és cselédje (Szeredás Emerenc). Budapestre költözvén az írónőnek megbízható, jó munkaerőre van szüksége, aki ellátja a ház körüli teendőket, míg Magda ír és a férje dolgozik. Így ismerik meg az utca túloldalán, zárkózottan élő, idős asszonyt, Emerencet. (Ajtaját zárva tartja, nem enged be senkit.) A film a két nő kapcsolatát, egymáshoz való közeledését igyekszik ábrázolni, a lelki folyamatokra helyezve a hangsúlyt. A történet előrehaladtával Emerenc életének egyre több titkát ismerhetjük meg, lelkének rejtett bugyraiba nyerhetünk bepillantást.

  
 

A rendező elmondása szerint az volt a célja, hogy főként a két nő arcjátékával, lelki rezdüléseinek apró kivetüléseivel érzékeltesse kettejük viszonyát. Ebben a két főszereplő maximálisan partner, játékukat öröm nézni. Szabó Magdát Martina Gedeck alakítja nagyszerűen, Emerencet pedig az igazán királynői kisugárzású Helen Mirren. Kis kontrasztot érezhetnénk a színésznő tekintélye (illetve a karakter rendkívüli élettapasztalata) és a cseléd szerep között, ám az Oscar-díjas színésznő pazar játéka minden kétséget kizár: telitalálat volt a szerepre, uralja a vásznat. Meg kell jegyezni, hogy a két szinkronhang (Györgyi Anna és Bánsági Ildikó) is nagyon jó. Egy pillanatig sem zavaró a szájmozgás és a szinkron kettősége, egyik szinésznőpáros esetében sem. (Utószinkron-problémák meglepő módon a magyar mellékszereplőknél szúrhatnak szemet az éleslátó nézőknek.)
A mellékszereplők közül kettőt kell kiemelni. Az egyik a férjet alakító Eperjes Károly, aki szűkszavú, kissé mogorva, ám a felszín alatt mély érzékenységű karakterét jól adja. (Hát tud még valaki olyan jóízűen kacagni, mint ő?) Mégis azt érezhetjük, hogy a forgatókönyv valahogy nem igazán tud a férj karakterével mit kezdeni, nincs túl sok szövege, de néhány mondata még így is semmitmondónak hat. A másik mellékszereplő pedig Viola kutya (talán a macskák is idevehetők), aki állítólag mindent szinte elsőre megcsinált.

 
 

Kamarajellege ellenére a filmet több helyszínen forgatták. Negatívumként említhető, hogy egyik központi helyszínén, az utcán szinte sosem közlekedik más ember vagy autó. Szabó István újított, digitális technikát is használtak a flashback (visszaemlékezős) jeleneteknél. Kicsit el is ütnek a mű fősodrától ezek a már-már túl színes jelenetek. A kellő drámaiság talán ezért nem is jön át mindig. Pedig igazán szemet gyönyörködtetőek Ragályi Elemér képei, sok közeli felvétele a színészek arcjátékával nagyszerű. Robert Schumann kamarazenéje remek aláfestője az átvezető jeleneteknek, jó választás volt.
Negatívumként a történetvezetés koncepcióját említeném. Az apró hibákon (felesleges feliratozás; a viharmotívum túlzásba vitele; a politikai helyzetre való kibontatlan utalások; kissé giccses befejezés) túl már a film elején zavartak a gyors vágású, olykor szinte montázsszerűnek ható jelenetek. Mintha mindegyik in medias res kezdődne, így nem is lehetnek elég hangsúlyosak ahhoz, hogy megfelelően adagolják a drámaiságot. A kiemelkedő színészi játék hiányában így nem is hatna a film. Talán a színészvezetésre támaszkodva merte ezt így megtenni a rendező. Érzésem szerint jobban felvezetve a jeleneteket, néhány momentum kihagyásával, kis játékidővel még megtoldva sokkal mélyebb drámaiságot hordozhatna a mű. Az ajtó mint szimbólum használata sincs kellően kihasználva. Inkább a két nő lelki kitárulkozása és bezárkózása feleltethető meg egy ajtó ki- és becsukódásának.
Nem ez a rendező legjobban sikerült filmje. Ám a magyar filmtermésből még így is kiemelkedik, s méltán tarthat számot érdeklődésre külföldön is. Már csak annak okán is, hogy a magyar–német koprodukció 6 millió euróból készült, illetve Szabó Magda regénye 34 nyelven olvasható. Mindent összevetve az érzékeny lelkivilágú, színészi játékra fogékonyabb nézőknek nagyszerű élmény lehet. Szeredás Emerenc tisztességes, bölcs, (élet)tapasztalt nagymama képét idéző, utcát seprő alakja örökre a szívünkbe éghet.

 Az ajtó

Színes, magyar–német filmdráma, 98 perc, 2012
Rendező: Szabó István
Író: Szabó Magda
Forgatókönyvíró: Szabó István, Vészits Andrea
Operatőr: Ragályi Elemér
Producer: Hábermann Jenő, Sőth Sándor
Vágó: Lemhényi Réka

Szereplők:
Martina Gedeck (Magda)
Helen Mirren (Emerenc)
Eperjes Károly (Tibor)
Börcsök Enikő (Sutu)
Nagy Mari (Adél)
Szirtes Ági (Polett)
Andorai Péter (Mr. Brodarics)
Marozsán Erika (Grossmann Éva)
Jirí Menzel (Sebész)
Szandtner Anna (Emerenc fiatalon)
Tóth Ildikó (Orvos)

Filmelőzetes 

*

Olvas(s)atok, néz(z)etek sorozatunkban Fűzfa Balázs (Nyugat-magyarországi Egyetem) tanítványainak szerkesztett, rövidített dolgozataiból közlünk.


Oldaltérkép