Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Életrajzok | Előadások, kiállítások, hírek | Interjúk, riportok | Kritika ]


Fehérlófia – bemutató a Budapest Bábszínházban

Szerző: leho, fotó: Éder Vera (a próbán)
2013. március 11.

 A Fehérlófia az egyik legismertebb és legrégebbi magyar népmese. A bábszínház idei ötödik bemutatója a színház klasszikus magyar meséket új feldolgozásban, friss szemlélettel színpadra állító előadásainak sorába illeszkedik. Ebben az évadban már láthattunk egy új Lúdas Matyit, március 10-én pedig a Fehérlófia bemutatóján jártunk. A történetből Szálinger Balázs írt darabot, rendező Veres András, zeneszerző Kovács Márton, a látványvilág Árvai György és Szűcs Edit érdeme.

A Fehérlófia a szép számmal helyet foglaló idősebb nézők, de a gyerekek egy része számára is jól ismert történet, az „újszülötteknek” azonban minden történet új, vajon rájuk hogyan hat ez a szimbólumokban gazdag mese színrevitele? E kettős szemüvegen keresztül próbáltuk nézni az előadást.

A kezdés ráerősített a szimbólumokra: női kar énekel (sajnos néha érthetetlen a szöveg), hegedű és cselló kettőse, sámánisztikus dobolás (mindenféle hangszeren, sőt PB-palackon is) adja az élőzenét (ezt semmilyen míves gépi nem pótolhatja), miközben Fehérlófia világra jön. A színpadképet uraló, a levegőben függő Fehér lónak átlátszó, „könnyűszerkezetes” a váza, és csak a sörénye, valamint a lófarok teszi valóságosnak képzelhetővé. Rajta kívül „igazi” báb tulajdonképpen csak Hétszünyű Kapanyányimonyók, a griffmadár és kicsinye, a többi szereplő életnagyságban játszik, a Fehér ló (anya) pedig meg is testesül. Kőingák lógnak a színpadra, szerepük az előadás során sokrétű, jó összekötők föld és ég között. A sokáig az anyaméhben kuporgó Fehérlófia alászállása az erős kezdőjelenet csúcspontja. A kar dalából kitetszik, a történet egy hősről szól majd, akit ellenségek és barátok vesznek körül; szeretet és hűség, elhagyás és kitartás szegélyezi majd életét.
Az első próbatétel maga a felnőtté válás, a beavatás: az anyától való elszakadás mesebeli aktusa, melynek tárgya a fa kérgének lehántása, ami csak többszöri nekiveselkedés után sikerül. Fehérlófia anyjától kellő útravalót kapott, indulhat. Szép az anya halálát jelző égbe szálló rész.
Fehérlófia, mint a mesebeli hősök, útra kel, és hamarosan három barátra tesz szert, akik nem X-aktákkal teli táskájukkal leginkább házaló fa, kő és vas fokozatú MLM-ügynököknek tűnnek (Fanyűvő, Kőmorzsoló és Vasgyúró). Fehérlófia jó irányba tereli fölös energiáikat,  és így együtt folytatják világ- és önmagukat megismerő útjukat.

A következő próbatétel a krumplipüréjüket elevő Hétszünyű Kapanyányimonyók (remek báb) legyőzése. Fehérlófia úgy fosztja meg a manót varázserejétől, hogy letépi a szakállát. Az „aktatáskák” tartalmának kivetítése mellett – az erdőt jelenítik meg –, itt is láthatunk videotechnikát, amint Kapanyányimonyók Fanyűvő, Kőmorzsoló és Vasgyúró hasáról, forró lábasból fakanállal falja az ebédnek valót; erre a legkisebbek is (v)evők voltak.
A minap a bábszínház dramaturgja, Gimesi Dóra egy beszélgetés során kijelentette, valódi drámai ereje, tétje színpadon egyedül a halálnak és a szerelemnek van. Nincs ez másként ebben a történetben sem, Fehérlófia leszáll az alvilágba, majd három királylányt ment meg a biciklis, kissé rock and rollosra vett sárkányoktól (3, 6, 12 fejű, pontosabban lámpás bestiák – 24 fejű ugyanis „csak a mesében van”, tudtuk meg). A főhős a három különböző karakterű királylányt gyűrűvé változtatva menti meg az alvilágból, ám őt cserben hagyják barátai, nem húzzák ki. Ezzel kell szembesülnie, és saját testével, kezével-lábával táplálnia az őt az alvilágból a fentibe vivő griffet. Kitartásáért cserébe kilencszeres erőt kap keze és lába, a három királylányból pedig egy „hétköznapi”, szerethető feleség válik, Fehérlófia révbe ér.
A színészi játékot tekintve hiányoltam azt a pluszt Tatai Zsoltból, amivel igazán elemi erejű Fehérlófiává/királyfivá/főhőssé növesztette volna a figurát, színpadi beszéde pedig az egyébként megfelelő alakítást lerontja. Nagyszerűt nyújtottak viszont az MLM-ügynökök, és a királylányi minőséget, a három eltérő karaktert is jól hozta egy személyben az egyetemi hallgató Mórocz Adrienn. A szöveg Szálinger Balázsnak köszönhetően szellemes, humoros, gördülékeny, mai – néhol túlzottan is, nálam a „kaja” és a „ne má” nem illik bele egy ilyen mesébe, varázstalanít. Nagyon tetszettek a bábok, a ló és a griffmadár monumentális alakja jól illik ebbe a szimbolikus környezetbe, meghatározták a színpadképet, a manó és a griff-fióka pedig önmagában is remek. Kovács Márton zenéje végig hangsúlyos, nemcsak a dalbetéteknél, hanem a hangok, zörejek létrehozásában is ötletes játékot hallhattunk Rozs Tamás (gordonka) és a manót is mozgató Hoffer Károly (hegedű) részéről.
A Budapest Bábszínház bevallottan újra akarta gondolni ezt a népmesét, és egyfajta olyan mai szuperhőstörténetté formálni, mely nem nélkülözi erős szimbolikus beágyazódását. Ütős előadást vitt színre a társulat. A két és negyed órás darab a nagyobb gyerekeket végig lekötötte, aktívan követték a jeleneteket, a reakciókból ítélve a szimbolikus motívumokat is megértették. Az új bemutató úgy szórakoztat fiatalt, felnőttet egyaránt, hogy a színházból kilépve sem felejtjük el a mese eredeti üzenetét.

 Fehérlófia
Író: Szálinger Balázs
Dramaturg: Dobák Lívia
Tervező: Árvai György, Szűcs Edit
Zene: Kovács Márton
Zenei közreműködő: Rozs Tamás, Hoffer Károly
Koreográfus: Hegymegi Máté e. h.
Asszisztens: Rigó Anna
Rendező: Veres András

Szereplők:
Fehérlófia: Tatai Zsolt
Fehér ló: Kovács Judit
Királylány: Mórocz Adrienn e. h.
Sárkány: Beratin Gábor
Fanyűvő: Pethő Gergő
Kőmorzsoló: Kemény István
Vasgyúró: Ács Norbert
Hétszünyű Kapanyányimonyók: Hoffer Károly e. h.
Kar: Bánky Eszter, Juhász Ibolya, Karádi Borbála, Kovács Katalin, Pallai Mara, Radics Rita

Idei bemutatók:
Háromszor veri vissza.
Lúdas Matyi a Budapest Bábszínházban
Lehet egy kérdéssel több? Pettson és Findusz a Budapest Bábszínházban
Halomépítők. Janne Teller: Semmi – zenés-bábos pszichothriller


Oldaltérkép