Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Életrajzok | Előadások, kiállítások, hírek | Interjúk, riportok | Kritika ]


Világpremier: Kramer kontra Kramer a Belvárosi Színházban

Szerző: PP
2012. június 23.

 A Kramer kontra Kramer című darab bemutatója kedden lesz a Belvárosi Színházban, ráadásul az amerikait is megelőzve világpremier. A regényből 1979-ben Oscar-díjas film készült Dustin Hoffmannal és Meryl Streeppel, és a szerző, Avery Corman írt nemrég színpadi változatot a műből. Az Orlai Produkció előadását Rába Roland rendezte, főszereplők Kovács Patrícia és Nagy Ervin.

Véletlen vagy sem, a befogadó Belvárosi Színházban az Orlai Produkció újra egy óriási sikert arató film színpadi változatát mutatja be (az Esőember után), és újra egy olyan mozidarab az előzmény, amelyben Dustin Hoffman alakított emlékezeteset, sok színész ebben a drámában is feltűnik (és újra Zöldi Gergely a fordító). Látszólag garantált a siker, hiszen várhatóan sokan meg akarják majd nézni az előadást, emlékezve a bestsellerre, illetve a kitűnő színész játékokra, a tejfelesszőke kisfiúra. De a Kramer kontra Kramer bemutatása kockázatos is, mert Hoffman és Streep után élőben estéről estére eljátszani valamit nem könnyű, ugyanakkor a sokadik bőr lehúzása amerikai módra néha visszaüt. Érdekesség, hogy a Belvárosi Színházban látható a világpremier, egy francia adaptáció lett volna az első, ám ott technikai okokból meghiúsult a bemutató.
A darabot mára fazonírozták: egy nappaliban/amerikai konyhában játszódik popzenei aláfestéssel, kivetítőn pörögnek a hónapok-évek, ahogy Joanna vajúdásától Billy hatéves koráig nem érünk, Ted laptopján mutatja hirdetésszervezői munkája gyümölcsét, jelen idejű gyerekjátékok neveztetnek meg, a nagyszülék Skype-on komunikálnak lemenőikkel stb. 

Orlai Tibor producer szerint a történet ma Magyarországon talán még időszerűbb, mint a film bemutatásakor. Mint a darab ismertetőjében fogalmaz: a családi feladatmegosztás kérdéseit, a nők és a férfiak társadalmi szerepét illetően sokszor sztereotípiákban gondolkodunk. Ted, Joanna és Billy megrázó története ezen sztereotípiák meglazításában, hosszabb távon lebontásában segíthet hozzá mindannyiunkat. Zöldi Gergely hangsúlyozta: az általuk használt adaptáció nem a film forgatókönyvéből, hanem az annak alapját adó regényből, Avery Corman művéből készült. (MTI)

A kétfelvonásos mű nem Joanna elköltözésével, hanem az addig vezető út stációival kezdődik. Miként juttatta a hatévi gyereknevelés arra az elhatározásra a mintaanyát, hogy fogja a bőröndjét, és elinduljon önmagát keresni. Az alaphelyzet ismert, mindennapos nálunk is, güriző, de a házimunkából a részét alig kivevő apa, vs. a gyereknevelésbe belefáradó, mégis unatkozó és értelmes elfoglaltságra vágyó anya. Ez a rész hiányzott a filmből, nagyobb hangsúlyt kapnak az anya szempontjai, ahogy több jelenet, helyzet más, minta celluloidon, és a figurák sem feleltethetők meg teljes mértékben.
A legnagyobb és egyben leghálásabb feladatot Nagy Ervin kapta, nem küzd Dustin Hoffman másolásával, a maga képére formálja a szerepet, ez gyakorló szüléként sem esik nehezére, jól áll neki. Az önkéntelen összehasonlításban Kovács Patrícia alulmarad Meryl Streeppel szemben, szürke szerepét nem tudja igazán színessé varázsolni. A Billyt (négyen fogják felváltva játszani) alakító Házi Zsombor esetében még érezhető a rutintalanság, nem mindig és mindenütt éli át az elmondott szöveget. A kisebb szerepeket jól megoldó színészek közül leginkább Cseh Judit tetszett, a feleség barátnőjét és segítőkész sorstársat alakított. Egy kis időre szeretőként is szóba jövő szomszéd nő figurája jól ellenpontozza Kramer főnökéét, aki addig barátja is Tednek, amíg jól végzi munkáját, de az első nehéz helyzetben szívfájdalom nélkül megválik tőle, s törli telefonja névlistájáról.
A közönség élvezte az előadást, a téma mindennapos, mindannyian átéltünk vagy szerencsésebb esetben ismerünk ilyen vagy hasonló helyzeteket. A darab tanulságos, érdekes, pörgős, sok tipizálásra alkalmas szereppel. A színészek már a bemutató előtt élvezetes produkciót nyújtottak, játékuk várhatóan még tovább fog csiszolódni. A történetet, végkifejletet továbbgondolni a függöny után kinek-kinek magának kell, a válásban-gyerekelhelyezésben nem érintettek pedig egyszerűen jól szórakozhatnak.

  

Szereplők
Nagy Ervin
Kovács Patrícia
Házi Zsombor / Házi Zajzon / Lukács Marcell / Gerő Soma
Cseh Judit
Egri Márta
Mertz Tibor
Ficzere Béla

Stáb
Fordító: Zöldi Gergely
Dramaturg: Zöldi Gergely
Díszlettervező: Sebő Rózsa
Jelmeztervező: Cselényi Nóra
Videó: Mészáros Katalin
Rendezőasszisztens:
Kis-Kádi Judit
Producer: Orlai Tibor
Rendező: Rába Roland
Szerző: Avery Corman


Oldaltérkép