Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain



Tibet és Namgyal Lhamo

Szerző: Czékus Mihály
2007. október 17. 9.29

 Himalája, Létkerék, Kalacsakra mandala, a nyolc szerencse jelkép, imamalom, Sambala, lámák, Potala és a sort még a végtelenségig lehetne gyarapítani. De vajon mi az az egyetlen szó, amelyik ezeket a „láncszemeket” lánccá képes fűzni? A válasz: Tibet.
Egy olyan ország, mely még napjainkban is ugyanolyan misztikus helynek számít, mint évszázadokkal ezelőtt. Tibet és a tibeti civilizáció néhány igényesebb kutatást és útleírást leszámítva alig ismert világ a nagyközönség előtt.

Tibet lenyűgöző hegyvonulatok által határolt hatalmas terület. Száraz éghajlata tiszta, éles színeket és egymástól elütő formákat eredményez. Talán nincs még egy ilyen ország a Földön, amelyet találgatások, ijesztő mágiák, csodás történetek hihetetlen gazdagsága jellemezne. Leginkább könyvélményekre támaszkodhatunk, magyar tudós-krimiszerző szerző tollából, vagy egy jól elcsípett tévéműsorból.
Most egy kis ízelítőt kaphatunk a világ tetejének a zenéjéből is.

Namgyal Lhamo: Pure

Tibet hajdanán erős volt és egységes. Akár egy igazgyöngyökből készült nyakék. Azonban ezek a gyöngyszemek ismert – itt nem részletezett – okok miatt szétgurultak a világban. Ma már a Föld legtöbb országában vannak aktívan működő Tibet-központok. Sajnos egyértelmű, hogy Tibet több évezredes kultúráját csak kívülről lehet megmenteni. A világba szétgurult gyöngyszemek önmagukban ragyognak, és emlékeztetnek a hajdan volt tökéletességre. Ilyen gyöngyszem Namgyal Lhamo is. Az idei évben megjelent,sokat sejtető című Pure albuma különleges szellemi utazásra invitálja a hallgatót. A lemez egy ősi, tibeti meditációs formulával, egy úgynevezett mantrával, az Om ah hunggal indul, amely a Gyémánt szútra részét képezi. A folytatásban Tibet régmúltjában kalandozhatunk. Az Aa duwa dallama a 17., a Shalung Také pedig a 16. században született.
Helyet kapott a szerzemények között két instrumentális szám is (Golden River és a Plateau Breeze). Az albumot hallgatva a nagy magyar gondolkodó Tibetről leírt mondatai jutnak eszembe. Figyeljünk csak, mit is mondott! „Ez már Tibet! A táj kietlen és rideg itt is, de meseszerűen fantasztikus, pusztaságában is változatos, szinte mondhatni, ötletes, eredeti. Nincs átmenet a tónusokban, csak opálos, végtelenül finom színezés változtatja árnyalatait, amint az egymás mögött sorakozó hegysorok éles körvonalait követem a tekintetemmel. Sárga, vörös, barna, ibolyapiros és búzavirágkék színfoltok, mint nemes mérséklettel színes szürkékké törve, a legtehetségesebb művészt is megszégyenítő formákban, csodálatos kompozíciókban jelenik meg és egy tökéletes színorgona öncélú, néma varázszenéjét zengi.”
 Namgyal Lhamo dalai a világzene bugyrába tartoznak. Az ősi dallamokat, a szerzetesek egyszólamú énekét ötvözi operaelemekkel, maguk a szerzetesek is el-elmennek egy-egy operaelőadásra (ne az európaira gondoljunk, ezek tibeti népoperák!), a mai trenddel, már ami (f)eljut Tibetbe. Ezek a dallamok nemcsak 17. századi tibetiek, hanem keveredtek a kasmír, perzsa és türkmén melódiakinccsel, ahogy máshol sem találunk csak tiszta népzenei forrást. Az albumon olyan tradicionális tibeti hangszereket is hallhatunk, mint a dranyen, ez egyfajta háromhúros tibeti lant, mely kíséri a dallamot és ritmikai funkciója van, vagy a gyumang.
A lemez címválasztása – Tiszta –, akár Namgyal Lhamo hangjára (Tibet pacsirtája, ahogy olvasható róla), akár a zenei anyagra gondolunk, tökéletes. Namgyal kristálytisztaságú énekhangja magában hordozza a tibeti őserőt, a női ösztönt, az állandóságot, a világ tetejének kiegyensúlyozott hangulatát.
A Pure egy művészi utazás eredménye. Egy olyan helyről mesél, ami az ég és föld, az értelem és az érzelem határvonala mentén fekszik.

Silk Road Communication, 2007
Az előadó honlapja:
www.namgyallhamo.com


Oldaltérkép