Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain



A Cigányokról, másképp
Új sorozat március 29-étől a Katonában: Kettőspont – AEGON-est
 

Szerző: leho, fotó: Dobó László, Dömölky Dániel, Vancsó Zoltán, leho 
2012. március 2., frissítve: március 27.

 Új sorozat indul a Katona József Színházban március 29-én Kettőspont – AEGON-est címmel. Az estek témája egy-egy Katona-előadás lesz (Cigányok, A filozófus, Kispolgárok), de más megvilágításba helyezve, és elemelve a konkrét műtől. A Kettőspont megvalósításában együttműködő Katona igazgatójával, Máté Gáborral és a sorozat estjeit kitaláló, szerkesztő Eszéki Erzsébettel beszélgettünk az új kezdeményezésről és leginkább az első estről, melynek címe: A Cigányokról, másképp.

A Cigányokról, másképp

Műsorvezető: Lévai Balázs
Felolvasás: Fullajtár Andrea, Lengyel Ferenc
Ének: Horváth Mária
Zene: László Attila – Liszt-díjas gitárművész
Lukács Miklós – AEGON-társdíjas cimbalomművész
Tánc: Horváth Zsófia, Juhász Zoltán, Tókos Attila, Benedek Attila
Koreográfia: Horváth Zsófia

 

Vendégek:
Grecsó Krisztián – író, aki továbbírta Tersánszky Józsi Jenő azonos című darabját
Máté Gábor – a Cigányok című előadás rendezője
Rostás Ottó – rendőr zászlós
Rózsa Béla – a Snétberger Zenei Tehetség Központ 16 éves, gitáros tanulója

  

Az AEGON Magyarország és a Katona József Színház együttműködésében induló sorozat a teátrum egy-egy előadását, illetve az abból választott témát vagy jelenetet járja körül – másképp, mint ahogy a repertoáron lévő produkció teszi. A koncepció szerint minden est egyszeri alkalomra készül, nem közönségtalálkozóként, nem is pódiumbeszélgetésként. Élvezetes, gondolatébresztő művészeti összjátéknak szánják.
Minden Kettőspont – AEGON-est más művészeti ágak segítségével közelít az előadásból választott mozzanathoz, ezt továbbszövő tánccal, zenével, irodalmi művekkel, akár meglepő módon, újfajta asszociációkkal. Mert mindig van másik nézőpont is. Érdemes másfajta képzettársításokkal, máshonnan is közelíteni. Kizökkenni a megszokottból.
A március 29-i est nem a Cigányokról és nem a cigányokról szól, tehát nem az előadásról és nem a cigányságról. Sokkal inkább a – valamilyen helyzetből szinte mindenki által ismert – kiszolgáltatottságról és a sorstalanságról, arról, hogy bármikor adódhat olyan helyzet, amelyben mi maradunk kisebbségben, mi válunk kirekesztetté.
A félelem megeszi a lelket – ez a címe Rainer Werner Fassbinder 1974-es filmjének, amely szívszorító módon hozza testközelbe egy bevándorló és egy idősebb német nő szerelmét, őszinte, szoros összetartozását, valamint azt a dermesztő légkört, a fájdalmas kiközösítést, amely körülveszi őket. Ezért választottuk a film címét mottónak.

  

A következő két Kettőspont – AEGON-est a Katonában:
Április 19-én, 19 órától:
A filozófus című előadáshoz (Gothár Péter rendezése) művészeti-kulináris „csemege”, a műsorvezető Kocsis Gergely lesz

Május 24-én, 19 órától:
a Kispolgárok című előadás (Zsámbéki Gábor rendezése) egy mozzanatát járják körbe Fullajtár Andrea vezetésével

Szerkesztő: Eszéki Erzsébet

  

*

A Kettőspont ötlete Eszéki Erzsébeté, de úgy tudom, kezdettől fogva teljes mellszélességgel mellette állt. Mi tetszett benne?
Máté Gábor:
Főleg azt tetszett meg, hogy olyan módon lehet szó a Katona József Színház előadásairól, ahogy mi magunktól nem csinálnánk. Amúgy is terveztem, hogy valami plusz legyen a Katona körül, ami valamilyen módon kapcsolódik az előadásainkhoz. Azt nem pont így képzeltem természetesen, és még jár a fejemben, ami esetleg társul majd különböző előadásainkhoz, de ez a gondolat most nagyon kapóra jött.

A sorozat hogyan illeszkedik a Katona profiljába?
Máté Gábor:
Változatosabbá teszi a programunkat. Szeretem, ha feszegetjük a színház korlátait. Ez nem olyan feszegetés, hogy utána valamilyen tanulság levonásával az egész magyar színházművészet megváltozik. Ám a közönséggel való kommunikációnak másfajta útját mutathatja meg.

Ez hiányzik a Katonánál, illetve a fővárosi színházi életből?
Máté Gábor:
Szerintem ilyen még nem volt. Az pedig jó, ha ezt a Katona csinálja először.

  

Van-e a sorozat megszületésének köze ahhoz, hogy tavaly ősszel nagy sikerrel zajlott az AEGON-társdíj átadója a Katonában?
Máté Gábor:
Az a gyanúm, hogy van, így kerültünk szorosabb kapcsolatba. Boldogan fogadtam be a díjátadót, mert nagy ötletnek tartom. És ritkának is, sajnos. Üdvözlendő, hogy egy cég erre gondol, és ezt támogatja. Az egész kezdeményezés nagyon jó,
az irodalmi díj, és az szintén, hogy ehhez eleve kapcsolódik egy társdíj, amellyel összekötik az irodalmat más művészeti ágakkal. Ha ehhez a Katona bármilyen módon kapcsolódhat, annak csak örülünk.
Eszéki Erzsébet: Ezt a sorozatot kifejezetten a Katonára találtam ki. Tehát nem úgy általában, hanem konkrét katonás előadásokra. A társdíjátadó idején a fejemben már mocorgott az új sorozat koncepciója.

Hogyan választották ki a fellépőket? Neves művészek mellett lesz rendőr, fiatal zenésztehetség…
Eszéki Erzsébet:
Igen, mert egy-egy témát járunk körül. Nem arról van szó, hogy ez egy talkshow sztárok fellépésével, hanem egy témát szeretnénk úgy körüljárni, hogy az minél gondolatébresztőbb, színesebb, élvezetesebb legyen. A Cigányok esetében próbáljuk tágítani a kört: a „kirekesztettség”, „sorstalanság” olyan általános téma, ami mást jelent annak, aki ebben él, és mást annak, aki ezt csak kívülről látja. De éppen azt szeretnénk, hogy a kívülálló is mélyen átérezze mindezt.

 Az első est témája tehát a Cigányok. Annak idején könyvbemutatón felolvasott Grecsó
Tánciskolájából
, jó írónak tartja, milyen volt őt rendezni?
Máté Gábor:
Az egy dolog, hogy felolvastam a könyvbemutatón, de egy időben úgy tűnt, hogy közösen készítünk filmet, ő írta volna a forgatókönyvet. Akkor ismerkedtünk össze, közel két évig dolgoztunk közösen valamin, ami aztán nem jött létre. Felkérés volt, amit visszavontak. Miután a Cigányok című darabhoz én „találtam ki”, hogy miként formálódjon a történet – ez a Cigányok című Tersánszky-mű továbbírása, tulajdonképpen abbamarad egy darab, amihez hozzá kellett tenni egy másikat –, és miután ismertem Grecsónak az ilyen irányú képességeit, megtapasztaltam a valóságismeretét, és a munkatempójával is tisztában voltam, alkalmasnak gondoltam arra, hogy ezt ő írja tovább. Szerencsére elfogadta a felkérésemet. Ő írta ugyan, de a dramaturgunk, Török Tamara és az én „iránymutatásom” alapján. Tehát nem arról van szó, hogy ő írt egy darabot, amit megrendeztem, hanem felkértem őt, hogy bizonyos szempontok szerint írjon valamit.

Milyen sikere lehet Washingtonban a Cigányoknak, hogyan hívták meg az előadást erre a fesztiválra?
Máté Gábor:
Fogalmam sincs, milyen sikere lesz. Egy Prága–Budapest–Bécs-tengelyű fesztiválról van szó, aminek a középpontjában a zene áll. Nyilván a „cigányok” képhez erősen kötődik a cigányzene, így kerülhetett a figyelem középpontjába a darab. A fesztivál szervezői kértek egy dévédét az előadásról, utána sem lanyhult az érdeklődésük, sőt: ideutazott a fesztivál szervezője, a gazdasági igazgatója és a technikai lebonyolítója. Akkor már gondoltam, hogy ez még komolyabb érdeklődést feltételez. Megnézték az előadást, mindhárman el voltak ragadtatva, nem bizonytalanodtak el – azt remélem, hogy tudják, mit hívtak meg! Persze mindig szorongással jár, ha egy produkcióval külföldre utazunk. De a Katona ebben professzionális szintre jutott, a világ több mint 90 városában jártunk már. Van benne némi rutinunk, de minden találkozás újabb kihívás. Jó, hogy megyünk a Cigányokkal Washingtonba.

Mit kell tudni erről a fesztiválról?
Máté Gábor:
Magyarországról a Takács Vonósnégyes lép föl, a Nemzeti Filharmonikusok Bartók Kékszakállúját játssza; a csehek Dvořákot adnak elő, koncertezik a neves zongoristájuk, Bělohlávek, Ausztriából pedig a Bécsi Filharmonikusok. Ez jelentős fesztivál, és annak ellenére benne maradtunk a programban, hogy közben alaposan megkurtították a költségvetését.

Visszatérve az első estre: széles a fellépők, meghívottak palettája. A szereplőket „ki hozta”?
Eszéki Erzsébet:
Az volt a célunk, hogy az est tematikájához összeállított felolvasással, zenével,  énekkel, tánccal, tehát minél több művészeti ággal érzékeltessük azt, milyen érzés a kisebbségi lét, a kirekedés és a kirekesztés. Fullajtár Andrea és Lengyel Ferenc úgy „jött”, hogy Tar Sándor-novellákat olvastam éppen azért, mert felolvasandó műveket kerestem már az első esthez. Tar Sándor szívszorítóan tudott írni a kívülmaradásról, erről a kiszorítottságérzésről. Közben villant be egy másik novella, Tóth Krisztina döbbenetes erejű kisprózája és Dragomán György egy friss írása. Nem a cigányságról lesz szó az esten, nem a Cigányok című előadásról, hanem az általános kisebbségi létről, otthontalanságról, a kiszorítottságról, arról, milyen az, amikor ebbe a helyzetbe nem önszántából kerül valaki, hanem mások sütnek rá bélyeget. Sokat gondolkodtunk erről Máté Gáborral együtt is. Amikor harmadszorra, már munkaszemmel néztem meg a Cigányokat, hirtelen összeállt a fejemben az egész, minden apró részlet, ami ott volt már a fejemben, még az is, hogy az első tánchoz botolót szeretnék. Horváth Zsófia erre az alkalomra készít koreográfiát. Zsófi kitűnő táncos és alkotó, finom humor, játékosság és líraiság, különös érzékenység jellemző rá.

Nem cigányzenét választottak az esthez.
Eszéki Erzsébet:
Föl sem merült bennem, hogy népzenészt hívjak, mert a zenével is tágítani szeretném a kört, hogy ennek a kortárs, mai, élő vetületét mutassuk meg. Két kitűnő dzsesszzenész játszik majd, László Attila gitáros és Lukács Miklós cimbalomművész. A cimbalomnál külön érdekesség, hogy ez népi hangszer ugyan, de Lukács Miklós egyéni ízű, élő, kortárs zenét és dzsesszt játszik rajta.

A rendőr zászlós meghívása kinek az ötlete volt?
Máté Gábor:
Megjelent Závada Pál és Korniss Péter könyve, az Egy sor cigány, abban olvastam róla. Izgalmas helyzet, hogy van egy roma rendőr. Azt gondoltam, hogy jól kapcsolódhat ehhez a témához. Én is kíváncsian várom, hogy ez az est, amit Lévai Balázs vezet, és amin magam is ott leszek a színpadon, Grecsó Krisztián szintén, hova fut ki az Erzsi által összeállított szerkezeten, dramaturgiai kereten belül. Mert a vetítés, a két felolvasás, az ének és a tánc már adott, de az egész mégis izgalmas, élő dolog lesz!


Oldaltérkép