Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé, film, tv | Koncert | Könyv ]


Beszélő dob – a Kalengo bemutatkozó lemeze

Szerző: undercover
2009. szeptember 24. 6.56

 Rendkívül színes hangzású, izgalmas hangszerelésű lemezt élvezhetnek a zenére nyitott hallgatók, melyet a Tom-Tom Records adott ki. A Kalengo zenekar sokféle ütőhangszert, éneket és a dzsessz műfajában szereplő hangszereket vonultat fel World Fusion című lemezén, de nem öncélúan. Stílusuk sokrétű, Magyarországon egyedülálló módon a fúziós dzsessz és a sajátos világzenei törekvések mellett a népzenei behatások is tetten érhetők, hol csak érintőlegesen, hol kifejezetten, ahogy ezt a lemez címe is mutatja.

A Kalengo nevét egy kelet-afrikai dobról kapta (az Amadinda együttes hasonlóképpen választott nevet), a hangszert üzenetek továbbítására használták, beszédszerű hangja jellegzetes. A dob szerepe a lemezen rendkívül fontos, hol főszereplő, hol csak színezi a hangzást. A dobok már az őskortól nagy szerepet játszanak az ember életében, hiszen a ritmus határozza meg életünket, a zenei hangok kevésbé jelentősek. Egy ritmus tempójára szinte tökéletesen visszaemlékszünk, a hangmagasságra azonban nem, az emberek elenyésző ezreléke képes csak erre. Nem véletlen, hogy az ütőhangszerek ilyen nagy szerepet kapnak a lemezen, hiszen az együttesalapító Mády Kálmán is ütőhangszeres. A Kalengo számos dob- és ütősfesztiválra kap meghívást, köszönhetően vezetőjük invenciózus hangszeres megközelítésének, idén ők zárták a Dobosok Farsangját.
Mintha a régen oly divatos, a sokak által kedvelt minimálzenét hallanánk az Africa kezdetekor néhány másodpercig, a hangszerelés, az azonos motívumismétlés miatt. Az Africában az énekhang éppen csak megszólal, színezi a történéseket, beleolvad a zenébe, a későbbiekben lesz nagyobb szerepe, Sztankovics Katát hallhatjuk. Az On the Way nyugodt kezdése az útnak indulást érzékelteti a maga sajátos eszközeivel: a kellemes dallamot később belépve fűszerezi a dob. A Desert Song hangszerei, a furulya és a zongora nem illenek össze, a furulya népi hangszer, a zongora leginkább koncertterembe való, mégis teljesen elfogadható a hangzás, a kísérteties hangzatokkal operáló zene újabb hangulati elemet tár fel.
Nemcsak – a hangszerelés vagy a dallam miatt – magyar népzenei, hanem keleti, orientális hangzások is tarkítják a lemezt, ebben is egyedülálló a zene, nagyon izgalmasan vegyül például az Oasisban a japán kotoszerű hangszer pengése, és a furulya mellett a doboké ismét a főszerep. Egyik számnál sem érezzük közhelyesnek az egyszerű, többször megszólaló témákat, nem tűnik egyvelegnek a többféle minőségű, hangzású, más-más hangulatot kifejező hangszer használata, a sok dob, ritmika fűszerezi ezt az egészen egyedülálló lemezt. Rengeteg ötlet sorakozik fel, idő is van  a kibontásukra. A sok ötlet ellenére mégsem érezzük úgy, hogy túl sokat pakolnának egymásra, inkább a folyamat az, ami gördíti előre a dallamokat, töredékeket, hangulatokat. A Mirage zongora-szaxofonos zenéje, ritmikai megoldása – a hangsúlyok eltolódása ugyanazon a dallamon belül – szokatlan, és a cím ismét találó. A népzenei asszociáció a South Windben is megjelenik, egy egészen különleges hangsorral, a dallam második hangja csak kis szekundot lép fel, mely nem igazán gyakori. Emellett a bővített szekund a törökös-romános-bolgáros-cigányos dallamvonalat mutatja. Kiemelten kell szólni a Lonely Birdről és a Back to Home-ról, melyben egy erdélyi és egy moldovai népdalé a főszerep. Ízlésesen ötvöződik a mai kor zenéjével a népdal, szerencsére már a népzene elfoglalta az őt megillető helyet, sok-sok feldolgozás született, nem csak a komolyzenei rétegben.
Az Urban Rider a kiüresedett világot tárja elénk, a maga rövidségével, zajkeltéseivel, nyüzsgésével, a kapcsolattartás hiányát, az elidegenedést jelképezi. Éppen csak egy számítógépet kell magunk elé képzelni, egy monitort bámuló fejjel, és megkapjuk a mai világra jellemző képet, egy kis stresszadaggal.
A Kalengo bemutatkozó lemezének borítóján öreg gőzhajó, kopott kikötő, egy ember, arcvonások nélkül, csak kontúrral jelölve, a háttérben, a hajó fölött viszont a mai világ felhőkarcolói láthatók. Maga a borító talányos, a kettősségre, a régi-új ellentétére, vagy éppen ötvözetére hívja fel a figyelmet.
„Világok fúziója” szól a lemezen, a Kalengo „zajos világzenéje” biztos sikerre számíthat.

Tom-Tom Records, 2009
Részletek, belehallgatás
A zenekar honlapja


Oldaltérkép