Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


Újra Fesztivál Akadémia

 Lehotka Ildikó
2019. szeptember 8.

A Fesztivál Akadémia idén is rendkívüli koncertekkel és neves előadókkal várta a közönséget. A negyedik alkalommal, július 20-28-a között megrendezett sorozat azonban nem csak koncertekkel, de fotókiállítással, kerekasztal-beszélgetéssel, és egyéb különleges eseményekkel hívogatta a közönséget. Nehéz volt választani a koncertek közül, hiszen mindegyik tartogatott zenei csemegét, végül három hangversenyen jártunk.

Július 22-én a Solti Teremben Bach, Bartók és Sosztakovics műveit hallhattuk. Bach Musikalisches Opferének c-moll triószonátája (BWV 1079) nyitotta a koncertet. Az előadók (Dmitry Smirnov - hegedű, Kokas Dóra- cselló, Csalog Benedek - fuvola, Dinyés Soma - csembaló), Davidovics Igor - lant) nagyon érzékletesen játszották a művet, azonban a hangzásarány kissé eltolódott. A barokk fuvola hangja néha nem tudott kiemelkedni a többi hangszer (leginkább a cselló) közül, így a hangszerek közötti párbeszéd felemássá vált.

Bartók I. hegedű-zongoraszonátája (BB 84) ritka vendég a koncerttermekben, ez alkalommal Kokas Katalin és José Gallardo tolmácsolásában hallhattuk a darabot. Remek előadást kaptunk, a két művész teljes összhangban játszotta az Arányi Jellynek ajánlott, háromtételes szonátát, bemutatva a sokszor fájdalmas, Kroó György szavával gyakran ezaltált, mély érzelmeket.

Sosztakovics g-moll zongoraötöse (op. 57.) zárta a koncertet. A mű Sosztakovics belső világába enged bepillantani. Komor, sötét színek, néha szinte közhelyszerű dallamok vitték előre a darabot. Az érzelmileg túlfokozott Scherzo állt az öttételes mű középpontjával, a műfaji sajátosságok szerinti ismétlődésekkel, hangulattal. Egészen kiváló előadást élvezhettünk az öt művésztől (Kelemen Barnabás, Sarah Christian - hegedű, Razvan Popovici - brácsa, Maximilian Hornung - cselló, Dejan Lazić - zongora, remek karakterábrázolásokkal, érzékeny szólamvezetésekkel, valami bámulatos hangzásaránnyal, hangszínekkel.

Másnap, július 23-án a Nagyteremben Joshua Bell és Dejan Lazić lépett elsőként a színpadra, Beethoven F-dúr zongora-hegedű szonátáját (Op 24.) játszották. A Tavaszi szonáta ismert, kedvelt darab, a közönség várta a két művészt – vajon tudnak-e újat mondani a műről? Két azonos habitusú, a műről azonos elképzeléssel bíró művészt hallhattunk, a tolmácsolás igazán szép volt, különösen a lassú, piano szakaszok. Bartók V. vonósnégyese (BB 110) követte a szonátát Kelemen Barnabás, Dmitry Smirnov (hegedű), Kokas Katalin (brácsa), Kokas Dóra (cselló) tolmácsolásában. Nagyon feszes, egymásra épülő öt tételt hallottunk, nagyszerű karakterekkel, az azoknak megfelelő hangszínekkel, világos formai elemekkel.

Horti Lilla és Balog József mutatott be hat dalt Bartók Magyar népdalok sorozatából a szünet után. Nagyon hangulatos volt az előadás, a zongora szólam atmoszférateremtő tolmácsolása sajátos ízt adott a népdalfeldolgozásnak. A dalok után a közönség is énekelhetett, a Kis kece lányom… kezdetű gyermekdalt dalolták a jelen lévők, közönségből előadókká váltunk.

Dvořák A-dúr vonósszextettje (op. 48) zárta a koncertet, Joshua Bell volt a primárius. Hihetetlen erejű előadást kaptunk Joshua Belltől, Kelemen Barnabástól (hegedű), Lars Anders Tomtertől, Maxim Rysanovtól (brácsa), Maximilian Hornungtól és Enrico Bronzitól (cselló)

 valami olyan csodás, gazdag hangszínekkel, amelyeket csak kivételes alkalommal hallunk.

Az utolsó előtti koncert ősbemutatóval indult. Tornyai Péter Előjáték határok nélkül című kompozíciója várta a szó szoros értelmében a közönséget, hiszen az orgona már a terembe lépéskor szólt. Az álló akkordokból fokozatosan haladt előre a mű, a hegedű csak később csatlakozott a zenei anyaghoz. A műhöz attacca kapcsolódott Bach E-dúr hegedű- csembaló szonátája (BWV 1016). Dmitry Smirnov (hegedű), Szabó Balázs (orgona) előadása a lágy színeket hívta elő a szonátában, különös volt az orgonakíséret.

Liszt Via crucisa csodálatos és tanulságos mű. A szerző ezt a darabját is több változatban készítette el, szándéka szerint a négykezes verziót jelentette volna meg. A Via crucist csak Liszt halála után mutatták be 1929 Nagypéntekén, a Belvárosi plébánián. Ránki Dezső és Klukon Edit a kései liszti, szinte puritán hangzásvilágot rendkívüli igényességgel, a halk tartomány szinte láttató színeivel tárta elénk. A jellegzetes keresztmotívummal induló darab Olyan előadást hallhattunk, amely felemelő érzést nyújtott mindenki számára.

Szünet után Kovács Ágnes énekelt Blow, Händel és Bach áriáiból egy csokorra valót. Elsősorban a szerzőnként változó kisegyüttes érzékeny hangzását kell megemlítenünk, Kokas Katalin (hegedű), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics Igor (lant) és Janzsó György (nagybőgő) hangulatosan támasztották alá a helyenként elmosódó tisztaságú ének szólamot.

Végül Beethoven A-dúr zongora-hegedű szonátája (op. 47.) hangzott el Kelemen Barnabás és José Gallardo frenetikus előadásában. A méltán kedvelt Kreutzer-szonáta váratlan hangsúlyokkal, merész piano-forte ellentétekkel, a zenélés szabadságával szólalt meg. A két művész elementáris erejű előadása, hihetetlen szuggesztivitása elragadta a közönséget is.

A műveket Fazekas Gergely mutatta be röviden, közérthetően, segítve a művek befogadását. Mindhárom koncerten remek előadásokat hallhattunk, olyan minőségűeket is, amelyekből egy-egy koncertszezonban talán ha húsz van.


Kelemen Barnabás és José Gallardo – fotó: Krizsik András


Ránki Dezső és Klukon Edit - fotó: Posztós János


Kokas Katalin - fotó: Posztós János



Oldaltérkép