Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]

 


A fuvola és az átiratok

Lehotka Ildikó
2019. szeptember 8.

 Győri Noémi két lemeze nagyon izgalmas, hiszen az átiratok lehetőségére, vagy fontosságára hívja fel a figyelmet. Egy-egy eredetileg is fuvolára, és a Glowing Sonorites lemezen zongorára, a Transforming Traditions kiadványon pedig gitárra készült darab köré szerveződnek a művek. A zeneirodalomban az átiratok sokszor remekek, és az új hangszereléssel élnek a köztudatban, de vannak olyan transzkripciók, amelyek léte kérdéses. A két lemez arra is választ adhat, hogy a hat mű átiratának van-e létjogosultsága a fuvolairodalomban.

Győri Noémi és Csillagh Katalin Glowing Sonorites elnevezésű lemeze 2016-ban jelent meg a Hungaroton gondozásában, a kritikák elismerően szóltak a felvételről. A Hungaroton kiadványát Kocsis Zoltán ajánlja, aki maga is a művek előadását dicséri. Három fuvola-zongora szonátát hallhatunk, mindhárom mű a romantika korszakában keletkezett. A műsorválasztás izgalmas, a szonáta műfajának sokszínűségét mutatja be. Két átirat fogja közre Reinecke fuvola-zongora szonátáját; Schubert darabja arpeggionére készült, szinte csak átiratban halljuk. César Franck A-dúr szonátája azok közül a darabok közül való, melynek számos átirata létezik.

A fuvolaművésznő és Koltai Katalin idei kiadványa különlegességekkel teli: Mauro Giuliani Grand Duo Concertant fuvolára és gitárra című, körülbelül 1817-ben keletkezett darabja unikum, hiszen kevés nagyobb szabású művet írtak a két hangszerre. Különleges az is, hogy zongoraművek átiratait halljuk: két Haydn-, egy Beethoven-szonáta, és Mozart d-moll fantáziája szerepel a felvételeken.

A fuvola-zongorás lemez nyitó darabja Schubert Arpeggione szonátája (D. 821). A háromtételes mű kifejezi a schuberti életérzést, helyenként mélabús, másutt kitörően vidám a darab, nem véletlen, hogy a brácsa- és csellóirodalom egyik kiemelt műveként tekintenek a szonátára.

Franck A-dúr szonátája a romantikus duószonáták minden lenyomatát viseli. A végletesség, az expresszív dallamszövés, a virtuozitás, és nem utolsó sorban az első tételben megjelenő téma, amely az egész darabot átszövi – jelzi a zeneszerzői ötletességet, tudást. Reinecke Undine-szonátája egy hableányról szól, és híven tükrözi a hableány érzéseit (a darabot Friedrich de la Motte Fouqué elbeszélése ihlette). A figyelmes hallgató számos hasonlóságot fedez fel a Franck- és a Reinecke-szonáta között, akár a karakterek, azok kibontása, akár a zenei anyag között. A hármashangzat-felbontások, az álló akkordok, a ringatózó 6/8-os, illetve 9/8-os ütemmutató, a hárfaszerű zongorafutamok jelzik ezt, azonban a két mű egyedi. A felvételeken egy régi Steinway zongorát hallunk, kitűnő választás ezt a hangszert párosítani a fuvolához.

 


A másik, Genuine classic- kiadásban megjelent lemez merészebb: zongoraműveket átírásával nem sokan foglalkoztak, különösen nem gitár-fuvola összeállításban. Haydn zongoraszonátái nem képezik a hangszer repertoárjának tekintélyes részét, holott nagyszerűek ezek a darabok. A lemezen hallható fuvola-gitár átiratok talán felkeltik az érdeklődők figyelmét a haydni szonáták egyediségére. A kiadványon szereplő mindkét zongoraszonáta-átirat gondtalan nyitó tétellel indul, könnyedség jellemzi a darabokat. Az átiratokban megszólaló művek szépen szólalnak meg, nem érződik az, hogy eredetileg egyetlen hangszerre készültek. Helyenként kissé szerenádszerűnek halljuk a darabokat, és talán kevésbé fajsúlyosnak.

Beethoven 32 zongoraszonátája közül a 26-ost (Op. 86a) írta át a két művész. Beethoven zongorazenéje nehezebben engedi az átiratot, mert a zenei anyag felrakása gyakran nem kedvez annak, hogy elkülöníthető legyen a dallam a zenei egységtől (például a mixtúrák). A zongora hangszíne is egyfajta megkötést hoz az átirat esetében: a hangszer nagyon karakteres, képes szinte a zenekarszerű megszólalásra. Érdekes kísérletnek tarthatjuk a darab fuvola-gitár átiratát, annak ellenére, hogy nem adhatja vissza a darab mélyebb rétegét. A Les Adieux szonáta középső tételében nagyon szép pillanatok hallhatunk, a két hangszer mívesen szól együtt. A gitáron megszólaló üveghangok remek atmoszféra-teremtő képességgel bírnak. Mindazonáltal teljesebbnek érzem a szonátát az eredeti változatban.

Giuliani Grand Duo Concertantja igazán élvezetes darab, helyenként virtuóz, másutt édes dalamokkal teli. Érezhető, hogy a szerző valóban a gitár hangzás- és hangszertechnikai lehetőségét aknázta ki (a fuvola mellett).

Győri Noémi fuvolajátéka kifejező, érzékenyen tolmácsolja a karaktereket, dinamikai szempontból sem találunk kivetnivalót. Fuvolájának hangja telt, kiegyensúlyozott. Nem vékonyak a magas hangok, és a mélyebb tartományban sem vész el a hangok tartása. A Reinecke- és a Franck-darabban az expresszív játékmódot élvezhetjük, de a játékos karakter is nagyszerű a Haydn-átiratokban.

Csillagh Katalin elsőrendű partner, az a művész, aki tud a háttérben maradni, és nem fél azoktól a zenei szakaszoktól sem, ahol az övé az irányító szerep. A művésznő érzékenyen reagál a fuvola dallamaira, a zenei anyagtól függően dinamikusan, vagy éppen lágyan játszik. A zenei megoldások szinte kivétel nélkül indokoltak, a két hangszer összjátéka kiegyensúlyozott.

Koltai Katalin játéka finom, míves. A gitár adottságait, lehetőségeit kiaknázza, így a zongorához képest szűkebb hangtartománybeli sajátosságokat, vagy a karakterbeli jellegzetességeket. A gitár-fuvola összeállítás a hallgatók képzetében általában az érzelmesebb művek tolmácsolását jelenti, de ez a néhány felvétel bizonyítja, hogy a két hangszer nem csak erre predesztinálódott.

 

Glowing sonorites. Schubert-, Reinecke- és Franck-szonáták. Győri Noémi, Csillagh Katalin. HCD 32767

Transforming Traditions.Beethoven, Giuliani, Haydn és Mozart művei. Győri Némi, Koltai Katalin. GEN 19640

 


Oldaltérkép