Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


A rakoncátlan kiscsikótól az Elégiáig – Pócs Katalin szerzői estje

Lehotka Ildikó
2018. május 12.

 Pócs Katalin szerzői estjére március 18-án került sor a budafoki Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola Nádasdy termében. Pócs Katalin műveit már számos díjjal ismerték el, darabjai hangzása egyedi. A sikeres zeneszerző több szerzői estet tudhat maga mögött, számos műfajban komponált. A koncerten elhangzott kamara- és szólóművek remek előadásban szólaltak meg.

Az első zongoramű ősbemutató volt, a szerző zongoratanárainak mond a darabbal köszönetet. A 2016-2017-ben komponált ciklus címe Zongoratanáraimnak, hat karakterdarab mutatja be a szerző zongoratanárainak zenei portréját, Aszalós Tündéjét, Kertész Lajosét, Almásy Lászlóét, Schweitzer Katalinét, Mészáros Lászlóné Dobos Ilonáét és Kincses Margitét. A tételek rövidek, invenciózusak, kiváló atmoszférát teremtettek, Kollár Zsuzsa pontosan ráérzett a tételek karakterére.

Pócs Katalin több művet komponált szólóhárfára, vagy hárfát foglalkoztató együttesre. Gaál Erzsébet hárfaművész felkérésére írta a szerző a Hangköltemények hárfára ciklust, melynek első sorozata szólalt meg a koncerten. A darabok kettős céllal készültek. Az egyik az volt, hogy a növendékek is elő tudják adni. A másik cél pedig az, hogy minél kevesebb hanggal, eszközzel jelenjen meg egy-egy darabbeli karakter. A tüneményesen rövid hat tétel – Dal; Tűnődve; Nyári szellő; Álomban; Virágnyílás; Dal – a kis hárfások repertoárjának részévé válhat. Gaál Erzsébet tanítványa, Szebik Hajnalka Irén játszotta a darabot üdén.

Az Elégia zongoranégyesre című darab Mahler dalciklusának, a Gyermekgyászdalok egyik tételének (Wenn dein Mütterlein) egy ütemét bontja ki a szerző. Talán nem meglepő, hogy a darab hangulata komor, sötét, elgondolkodtató. A darab csúcspontja a főtéma imitációiból bontakozik ki, a mű végén idézetszerűen visszatér a nyitó téma. Kollár Zsuzsa (zongora), Szabó Krisztina (hegedű), Rudolf András (brácsa) és Fazekas Beatrix (cselló) ihletett előadásában hallhattuk a művet.

Szóló fuvoladarabot hallhattunk Móré Irén remek előadásában, a mű címe: Gyöngyössy Zoltán emlékére. A 2012 nyarán íródott darab a szerző első olyan fuvolára komponált darabja, melyben az énekhangot is előírja. A fuvolista hol csak az „m” vagy „a” hangzókat dúdolja-énekli, máskor a hangszerbe történő fúvással együtt énekel. A gyors és lassú szakaszokból álló mű a fiatalon elhunyt fuvolaművész életére utalnak: a gyors szakaszok jelzik a művész felfokozott életvitelét, a magas Aisz a végzetes ütközést jelzi, míg a G hangra épülő lassú szakaszok egyfajta emlékezésszerűséget sugallnak. A darab a sötét Desz hangon zár (érdemes a csúcs- és záróhangot összevetni, a kvint felfelé és lefelé is módosul, kitágítva a horizontot, más dimenziót jelölve).

A Dal Weöres Sándor A vak című versére című kompozíció ezúttal az ének – hegedű – zongora változata szólalt meg. A zeneszerző számára indig izgalmas kérdés volt, hogyan lehet a színeket és hangnemeket összekapcsolni. A dal folyamatos fokozás, a barna, zöld, piros, fekete színeken viszi keresztül a hallgatót. Ez a letét plasztikusan ábrázolja vers hangulatát, a kétségbeesést, a reménytelenséget. Skoff Zsuzsanna (ének), Szabó Krisztina és Kollár Zsuzsa érzékeny elődásában szólalt meg a trió.

Kellemes színfoltként hangzott el a 2017-es Románc és mulatós című, hatkezes zongoradarab. Pócs Katalin számos művet írt zongoranövendékei számára, ez a darab hangulatánál és dallamánál fogva a fiatalok zenélési kedvét is erősíti. A mű úgy könnyed, hogy nem a zeneszerzői találékonyságot, mívességet adja fel, a hangzásvilág a romantikus dallamvilág felől közelíti meg a mai zenei nyelvet. Pócs Katalin és két tanítványa, Tihanyi Stefánia és Horváth Irma látható lelkesedéssel játszotta a kéttételes művet, mely ősbemutatóként hangzott el.

Tihanyi Stefánia és Pócs Katalin az Erdei séta, A rakoncátlan kiscsikó című négykezes műveket is játszották. A hallgató szinte látja maga előtt a botladozó, de szilaj csikót, izgalmas hangzást kiváló előadást hallhattunk.

Hangversenytermi bemutatóként, Temesvári Bence előadásában szólalt meg az In modo d’una Marcia Baka István verse nyomán című, szólócsellóra írt darab. A 2015-ös kompozíció a Baka István emlékévre készült, a költő özvegyének felkérésére. Pócs Katalin már öntött zenébe Baka István-verset, a Gyászmenetet, mely díjnyertes, zongorakíséretes vegyeskari mű. Az esten elhangzott darab Schumann Esz-dúr zongoraötösének egy-egy apró jellegzetességét is tartalmazza, ötvözve a vers tartalmával.

A Bécsben működő Ensemble arTrium felkérésére készült a koncertet záró Trió fuvolára, brácsára és hárfára című darab. A hangszerösszetétel ritka, Debussy és Takemitsu művei a legismertebbek a műfajból. A darab két tétele ellentétes karakterű, az I. tétel hangzásvilága – Téli álom – utal a Debussy-féle áttört, csipkeszerű szerkesztésmódra.  II. tétel – Tavaszra várva – lendületes, variációkra épülő zene, helyenként izgalmas, nem megszokott ritmikával. Móré Irén, Szilágyi Kinga Katinka és Rudolf András előadásában egy igen különleges művet hallhattunk, remek előadásban.


Oldaltérkép