Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


Fazil Say a Cziffra Fesztiválon

Lehotka Ildikó
2017. március 15.

 Második alkalommal kínált programokat a Cziffra Fesztivál, idén a Zeneakadémián is hallhattunk koncerteket. Balázs János, a fesztivál létrehozója idén is kiváló művészeket nyert meg a sorozat számára, neves magyar előadók mellett Misha Maisky és Fazil Say is fellépett. A zeneakadémiai koncertek sorát a török Fazil Say nyitotta, aki már többször járt nálunk, zeneszerzőként is bemutatkozott - a közönséget mindig elkápráztatta játékával.

A zongorafenoménhoz közel áll a dzsessz, míg néhány éve ráadásai nagy része ezt a műfajt állította előtérbe, tavalyi zeneakadémiai szólókoncertjének második része saját, a dzsesszelemekben nem szűkölködő darabokból állt. Február 24-i hangversenyén is hallhattunk könnyedebb feldolgozásokat.

A koncert első felét Mozart talán legismertebb, KV. 331-es A-dúr zongoraszonátája indította. Say sokszor játszik Mozartot, legújabb lemeze a szerző összes szonátáját mutatja be Say egyedi felfogásában. A lemez kiemelkedő interpretációja éppen az A-dúr szonáta, annak is a nyitó tétele. A koncerten megbizonyosodhattunk arról, hogy Say mindig másképp tolmácsol egy-egy darabot. Sohasem ragaszkodik a kottába beírt előadói utasításokkal, a hangszeren valóban játszik, a zenében a pillanatnak él. Előadása ez alkalommal kevésbé volt meggyőző, de a váratlan fordulatok nem hiányoztak. Igaz, ezek közül némelyik a szonáta ellen valónak tűnt, a dinamikai megoldásokra, az indokolatlan fortékra figyelt fel a hallgató.

Debussy 24 prelűdjéből hatot játszott Say, a legismertebbek közül valót. Say koncertje tulajdonképpen itt kezdődött, csodás hangszíneket hallottunk Az elsüllyedt katedrálisban és a Léptek a hóban címűben, a Minstrels karakterei nagyszerűek voltak. Say mind a hat miniatűr hangulatát festőien ábrázolta, felejthetetlenül.

Szünet után két nagyszabású mű következett, két átirat. Busoni átiratában hangzott el Bach d-moll hegedűpartitájából. A hallgató izgalmas felfedezést tehetett, mennyire másképp szól a Bach-tétel zongorán, romantikus átiratban. Busoni értelmezésében hatalmas forte tablók szólalnak meg, melyek hegedűn nem létezhetnek, zongorán pedig aligha érdekes csak a hegedű szólama. Say rendkívül jól eltalálta az átirat mondanivalóját, a barokk romantikába való belehelyezését. Hatalmas fortékat hallottunk, máskor szinte szelíd orgonahangzást. Say azonban elvetette a romantikus túlzásokat, a dagályos játékot, a felesleges tempó-ingadozásokat, megtalálta az arany középutat. Az átiratot aligha halljuk a közeljövőben jobban tolmácsolva.

Liszt Wagner-átirata kevésbé problémás, zenekari hangzást könnyebb átültetni zongorára, mint a szólóhegedűét. Say Izolda szerelmi halálát is fantasztikusan jelenítette meg, nagyszerű ívet rajzolt, ahogy a Bach-átirat esetében is.


A hallgató könnyen talál párhuzamot Fazil Say és Cziffra művészete közt, Cziffra remek Liszt-játékos volt, és improvizációs készsége utánozhatatlan. A koncert hivatalos műsorának záró szakaszában három Say-féle feldolgozást vártunk, Gershwin-Say Summertime- és Paganini-Say Paganini variációit hallottuk, szellemes, könnyed, de briliáns előadásban. A Paganini-sorozatból nyílt ki Mozart török indulója, felhőtlenül, felszabadultan. Hihetetlen sikert aratott Say, nem is maradtak el a ráadások.

Fazil Say kétségtelenül az egyik legeredetibb zongorista, játékát, improvizációit élvezet hallgatni. Furcsa színpadi jelenléte - a dobbantások, beleéneklések, a vezénylés nála - nem kellék, nem betanult pózolás, hanem a bensőjéből való, Glenn Gouldhoz hasonlóan.

 

Mozart: A-dúr zongoraszonáta, K. 331
Debussy: 6 prelűd

Bach-Busoni: Chaconne
Wagner-Liszt: Izolda szerelmi halála
Gershwin-Say: Summertime variációk
Paganini-Say: Paganini variációk
Mozart-Say: Török induló

 

Fazil Say koncertjei:

http://www.papiruszportal.hu/site/index.php?f=3&p=9&n=11802&e=12

http://www.papiruszportal.hu/site/index.php?f=3&p=9&n=2349&e=12

http://www.papiruszportal.hu/site/index.php?f=3&p=9&n=14352&e=12

http://www.papiruszportal.hu/site/index.php?f=3&p=9&n=15103&e=12

Oldaltérkép