Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


Bohémélet, a megunhatatlan

szabói
2017. január 24.

 Az ABC-operák középsője hangzott el január 7-én, az évadban utoljára az Operaházban. A négyfelvonásos, két részben játszott Bohémélet népszerűségét jelzi, hogy megtelt a nézőtér, igazolva a statisztikát – a darab világszerte az opera iránt érdeklődők egyik kedvence. A mi Bohéméletünk érdekessége, hogy a nyolcvanéves, 1937-ben bemutatott Nádasdy-féle rendezést láthattuk. Legendás tehát a rendezés, Oláh Gusztáv díszlete, ez idáig majdnem 900 előadást ért meg Puccini operája.

 

Ugyan tavaly a mai időknek megfelelő rendezéssel a fiatalok felé is nyitott az Operaház, de sokak inkább maradtak a régebbi előadásnál. Magam kíváncsi voltam a szereposztásra, a zenekar hangzására. Puccini remek lehetőséget kínál operájában a négy művészbarát komédiázására, nem mellesleg a bohémság, vidámság mellett a karakterek árnyalására, a gondtalanságból az élet legsötétebb oldaláig való eljutására.

Marcellót Molnár Levente személyesítette meg, éneklése kifejező, az opera elején színpadi megjelenése, játéka kissé rátelepedett a többi bohémra. A hang telt, szép, erőteljes, kiegyenlített. A harmadik felvonás jelenete Mimivel jól ábrázolta az eltitkolt indulatokat, de a még létező reményt is. Sándor Csaba Schaunard-alakítása minden szempontból megállta a helyét. A fiatal énekes színpadra termett, akár Don Giovanni-beli alakításáról, akár erről az operáról beszélünk. Kovács István énekelte Colline szerepét, talán kissé halkabb volt a többiekhez képest a hangja, de színpadi jelenléte ezt felülírta. A Kabátária szép volt.


Váradi Zita volt Musetta, őt éreztem az előadás legjobbjának. A kacér nő megformálása remek módon zajlott, Váradi Zita csak annyira volt kihívó, ami nem bántó, de a közönség érzi a két nő közti vérmérsékletbeli különbséget. Musette színrelépése az opera második olyan komikus jelenete, ahol egy nem kellő tekintélyű férfit lóvá tesznek.

Létay Kiss Gabriella Mimi-alakítása kellemes volt, szépen énekelt, de Mimi teljes karakteréből még hiányzik az átütőerő. A zárójelenet mindazonáltal meghatotta a közönséget.

Fekete Attila Rodolphe-ja egyszerre volt gyengéd és harsány. Most is forszírozott hangokat hallottunk, de Fekete egy-egy frázison belül a dinamikai megoldásokkal jól élt, szépen kerekített le néhány hangosabb ívet.

A kisebb szerepeket éneklők színesítették az előadást, a gyermekkar üde hangja emlékezetes marad, a felnőtt kórus tisztán, pontosan, kifejezően, vitalitást nem nélkülözve énekelt.

Az előadást Halász Péter vezényelte. Remek módon. Csodálatos hangszíneket varázsoltak a zenészek a keze alatt, megmozdult a zene, a dinamika szinte minden esetben vitte előre a cselekményt. Nem unalmas, ezerszer tolmácsolt zenekari anyagot hallottunk, a megszokás szürkeségével, hanem egy friss, lelkesedéssel játszott, a szereplők érzelmeit a végletekig alátámasztó mű szólalt meg.

2017. január 3., Magyar Állami Operaház

Bohémélet 2.0  


Oldaltérkép