Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


Baráti – Mozart

Lehotka Ildikó
2017. január 21.

 Rengetegen játszották lemezre Mozart hegedűversenyeit, sokan a Sinfonia concertantéval kiegészítve. A kiadványok között éppúgy találunk egészen kivételes művészi minőségűt és átlagost is, olyat, ahol a zenekar kevésbé jó, mint a szólista, és fordítva. A felvételek sorát gazdagítja Baráti Kristóf dupla lemeze, a zenekari anyagot a fiatalokból álló Magyar Kamarazenekar játssza a hegedűművész irányításával. Élő felvételeket hallunk, melyeken átsugárzik a művészek lelkesedése, a közönség várakozása.

Mozartról tudjuk, hogy nem csak kiválóan zongorázott gyermekként, de hegedült is. A kisfiú hatévesen már első látásra képes volt egy apja által írt trió másodikhegedű-szólamát eljátszani, később, 13 évesen már az egyik koncertmester lett Salzburgban (kezdetben fizetés nélkül). Érdekes módon mégsem ontotta a hegedűre írt műveket, 1775-ben viszont rögtön ötöt írt áprilistól decemberig (bár vitáznak az első versenymű korábbi voltáról, ami a haydnos megoldásokat tekintve nem csoda). Mindegyik hegedűverseny egy-egy gyöngyszem, és bár a két utolsót játsszák a leggyakrabban koncerteken, érdemes a többit is alaposan megismerni.

A 207-es jegyzékszámú még sok tekintetben emlékeztet Haydn zenei megoldásaira, dallam- és harmóniafordulataira, addig a KV. 218. és 219-es vérbő mozarti alkotás. Egy-egy hegedűverseny zenei anyagában ráismerünk más Mozart mű rövid idézetére, de érdemes a hangszerelést is figyelni, vagy a karaktereket – számunkra különösen izgalmas a lemezen a ’török’ melléknévvel illetett A-dúr darab.

Baráti Kristóf lemeze megunhatatlan. Minden egyes versenymű kerek egész, nincs olyan, hogy valamelyik téma karaktere hasonlítana a másikéra. Hegedülése úgy virtuóz, hogy pluszt ad a műveknek, nem öncélú, magamutogató, a zene ellen való a passzázsok játszása. Könnyedén, mégis megkapóan játssza a művész a versenyműveket. A trillák nem egy kaptafára szólalnak meg, mindig elegánsak, meg-megcsillannak, erőltetés nélkül szólalnak meg – valóban díszítenek. Nincs legjobban előadott darab, az összes egyformán mívesen megoldott. Baráti játéka nemes, elegáns, az időkezelése remek, feszültségteremtő. A darabokat rengeteg finomság szövi át, egy-egy megtorpanás, belemenés, akcentus, vagy olyan hangulatteremtő megoldás (például a B-dúr versenymű III. tételében), mely egészen egyedi. A gyors tételek peregnek, a lassúak érzelmesen-dúsan csordogálnak, a hallgató újra rácsodálkozik a zene nagyságára, és nem kevésbé az előadó a pillanatot megfogó, kiteljesítő előadására. A hegedűhang gyönyörű, olvadékony. Izgalmas csak a záró tételeket egymás után meghallgatni, élvezni, mennyi ötlet szerepel ezekben.

Három, zenekarkíséretes, rövidebb darab is megszólal a lemezen, ezeket is a szép hangzás, a kifejezőerő jellemzi.

 

A zenekari szólamokat a Baráti irányította Magyar Kamarazenekar játssza, rendkívül szépen. A zenekar és a szólista párbeszédet folytat, a zenekar nem csak kísér, hanem részt vesz a zene folyamatában (ami nem mindig figyelhető meg egy-egy előadáson). Nagyon jól készítik elő a visszatéréseket, a formai tagolások jók.

Érdemes a lemezt kísérő tanulmányt elolvasni, az esszéértékű írás (David Moncur munkája) alapos tájékoztatást ad Mozart hegedűhöz való viszonyához, a versenyművek elemzése rámutat a mozarti életműben már korábban szereplő zenei anyagra.

A Pécsett, két koncerten felvett lemez fantasztikus. Baráti lemezeinek sorába egy újabb, megunhatatlan felvétel került, a Mozart-hegedűversenyek létező felvételeinek egyik legjobbikaként.

 

Baráti Kristóf lemezei:

The Soul of Lady Harmsworth  

Paganini két hegedűversenye

Ysaye szonátái  

Korngold hegedűdarabjai  

Brahms hegedű-zongora szonátái  

Beethoven zongora-hegedű szonátái  

Bach hegedűpartitái és szonátái

Oldaltérkép