Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


„...csendes, meditáló ember”
Z. Tóth Antal: Forró szívvel, hideg fejjel

Lehotka Ildikó
2015. február 24.

 Egy nagy ívű pálya bemutatását olvashatjuk z. Tóth Antal kötetében, mely a Holnap Kiadó gondozásában jelent meg Forró fejjel, hideg szívvel címen. Ilosfalvy Róbert életére, művészetére a a mai napig is sok opera- komolyzene-rajongó kíváncsi, hiszen egy olyan művészről van szó, aki külföldön hatalmas karriert futhatott volna be, de inkább itthon maradt, sok lehetőséget tartogató előadására nem engedték ki, mégis ismerték hazánkon kívül.

Karrierjét az sem törte derékba, hogy beismerte, halálos balesetet okozott – ő volt-e, vagy Házy Erzsébet, mert hogy sokan a csodálatos szépségű szopránt is gyanúsították –, börtönbe kellett vonulnia, két évre, de hamar visszatérhetett a színpadra. Ilosfalvy Róbert rengeteg szerepet énekelt, számos karmester keze alatt, kollégái, külföldiek és magyarok – egyaránt dicsérték, kiemelték a hang szépségét, egyediségét. Hőstenorként ünnepelték a nagyvilágban. Szinte berobbant a magyar zenei életbe, viszonylag hamar már a külföldi színpadok sztárja lett, hogy később visszatérjen Magyarországra. Ilosfalvy Róbert több díjat kapott, Kiváló Művész, Örökös Tag, a Kossuth-díj bortokosa, és talán a legnagyobb elismerés, melyet a szűk szakma ad, az Operaház Mesterművésze.
Z. Tóth Antal könyvéből süt az énekes iránti tisztelet, szeretet, a szerző rendkívüli mennyiségű anyagot nézett át, Ilosfalvy Róbert megmaradt noteszei sem tartalmazták az előadásait, tulajdonképpen a semmiből kellett elkezdeni a gyűjtést. Ilosfalvy (vagy Ilos, ahogy a könyvben számtalan helyen szerepel) nem szívesen adott interjút; a kötet szerzője egy internetes folyóiratban 2007-ben közölt az énekes 80. születésnapján egy pályaösszegzést.
Ilosfalvy első szerepét 1954-ben énekelte, Hunyadi Lászlóként hallhatták, az utolsó pedig 2000-ben, a Bánk bán címszerepében. A köztes évek alatt az operairodalom nagy szerepeit hallhatták tőle a szerencsések, de nem csak operaszerepekben lépett föl, előadásainak száma 3000 körül van.
Z. Tóth Antal nem csak az életrajzi vonatkozású adatokat tartotta fontosnak, hanem az énekes szerepfelfogását, tolmácsolását. Így számos szerepelemzést olvashatunk, gondolatébresztőek ezek a miniesszék, nem beszélve arról, hogy talán a szinte rejtőzködő művész egy-egy vonását megismerhetjük. A csendes, visszahúzódó ember –ki csak ül az asztalnál, miközben a többi kolléga táncol egy összejövetelen – nagy érzelmeit a színpadon élte meg. Erre utal a meleg hangú emlékezések egy része is, kollégái nagy szeretettel beszélnek Ilosfalvyról, végtelen nyugalmáról, színpadi nyugalmáról.
A könyvet nagyon érdekessé teszik a kritikák – rengeteget olvashatunk a hazai és nemzetközi szaksajtóban megjelentekből, rámutat arra, hogy a kritikaírás milyen volt akkoriban, kik művelték, milyen fokon. Már csak a kiragadott írások mentén is szinte elemezhető Ilosfalvy pályája, sajnos, a „csendes, meditáló ember” nem foglalkozott a róla megjelent írások összegyűjtésével, rendszerezésével (sok művész vagy maga, vagy a közeli rokonság ezt szívesen megteszi). Bár Ilosfalvy visszahúzódó ember volt, nem vezetett naplót, leveleiben viszont ez a zárkózottság eltűnt.
A kötetben a kritikák mellett rengeteg származó képet (családi, és magángyűjteményből valót is), levélrészletet, plakátot láthatunk, és ráadásként egy cédét is mellékelt a Holnap Kiadó. Így a könyv nem csak életrajzi adalékokat, adatokat tartalmaz, hanem az olvasó is élvezheti ezt a ritka szép hangot, a külföldi fellépésekből válogatott áriák keresztmetszete ad áttekintés Ilosfalvy művészetéről.
A Holnap Kiadó nagyszerű könyvet jelentetett meg, valóban hiánypótlót, ennél a kötetnél is – mind megannyi más kiadónál megjelentnél, legyen az zenei vagy szórakoztató – több szöveggondozói hiánnyal. A borítóoldalon is van hiba, belül pedig több, mint amennyi nem tűnne fel. A Szerepelemzés cím, alcím csak a tartalomjegyzékben van feltüntetve, a szövegben nem. A könyv megjelenése után is érkeznek újabb adalékok, adatok, képek z. Tóth Antalhoz, ha újra kiadnák a kötetet, bővítve, érdemes lenne jóval gondosabban előkészíteni.


Oldaltérkép