Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Album | CD-ROM | Életrajz | Elmés-nemes | Hangoskönyv, DVD | Kölyök | Könnyű | Szépíró | Természetes ]


Van másik?!
Per Olov Enquist: Egy másik élet

Szerző: Eszéki Erzsébet, fotó: Európa Könyvkiadó
2011. május 30. 6.56

 A világhírű svéd író, az idei Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál díszvendége, Per Olov Enquist pályája megtörtént eseményeket bemutató, dokumentarista, oknyomozó, de közben ízig-vérig szépirodalmi regényekkel indult. Magyarul nemrég megjelent, Egy másik élet című regényében a saját élete volt az oknyomozás tárgya, amelyhez Enquist elementáris őszinteséggel és intenzitással fordul.

Mélyen gyökerező svéd puritanizmus jellemző Enquistre. Messze északon, ezer kilométerre Stockholmtól, parányi, elszigetelt faluban nőtt fel, szegény, erősen vallásos közösségben. Olyan közegben, amelyben kötelező volt hetente gyónni. Ő jó gyerek volt, szinte abnormálisan bűntelen, így komoly dilemmát okozott neki, mit valljon be szombatonként. Ez a mozzanat, illetve „jógyereksége” többször visszatér a regényben – úgy tetszik, ez komoly tehertétel lehetett számára.
Már ezekről a mozzanatokról, Enquist gyerekkoráról, a mély vallásosságról, a puritán életről és a félelmekről azonnal eszembe jutottak Ingmar Bergman filmjei, közeli világ sok mindenben kettőjüké. Később kiderül a könyvből, hogy jóban voltak, egy időben sokat beszélgettek. Bergmanról semmi újdonságot nem tudunk meg Enquisttől, ahogy ez az egész könyvre jellemző: sokszor említi anyját, apját (aki 31 éves korában meghalt, amikor Enquist még csak hat hónapos volt), feleségei és gyerekei is ott vannak mellette, de mindenkiről csak annyit ír, amennyire ők az „oknyomozás tárgya”, azaz Per Olov Enquist minél teljesebb ábrázolásához, megértéséhez fontosak.
Egyes szám harmadik személyben meséli el a történetét, úgy beszél erről a hórihorgas figuráról, mint „ő”-ről. Távolságot teremtett így saját maga és saját maga között. Írás közben „kilépett” a saját életéből, s az elbeszélés módja rálátást adott, így tudott végül is éles, mélyre ható és elementárisan személyes lenni. Így tudott töprengeni azon, amire vissza-visszatér a regényben is: „Ha minden rendben volt, hogy fordulhattak a dolgok ennyire rosszra?” Sikereket aratott, briliáns élet állt előtte, mégis a teljes katasztrófa következett.

Per Olov Enquist  
 

A fiatal Per Olov sportol, megszállottan javítani akar, ahogy később az egyetemen is. Kiváló magasugró, 1,97-et ugrik. De nem éri el az álomhatárt. Hamar írni kezd, az első, visszautasított kötetek után behívják az egyik legrangosabb svéd kiadóhoz, mert a kézirat ugyan nem volt jó úgy, ahogy megírta, de látják benne a különleges tehetséget. „Nem hátrálok meg soha. Fél év múlva visszajövök” – mondja ezután, ahogy egész életében. Talán ennek köszönheti végül az életét is. Egyébként úgy érzi, az írás az egyetlen, ami igazán jó. Ott ugyanis elrejtőzhet. Ehhez képest jelentet meg később egy elementárisan őszinte regényt saját magáról!
Sokszor fiatalon elhunyt apjától próbál segítséget kérni, aki egyfajta Útitárs az életében, aki „a hiányával mégis csak problémát okoz”. Miközben aprólékosan megismerjük életét, sok mindent megtudunk, megértünk Svédországról, európai történésekről és a világról, például az 1968 körüli Nyugat-Berlinről (ahol egy évig él, „magába szívja a felejthetetlenül sűrű Berlin-szagot”, próbálja megérteni a diáklázadások alapeszméjét, az engedetlenséget – ő, akit jó fiúnak neveltek!). Vagy éppen az 1972-es müncheni olimpiáról (ahol tudósítóként volt jelen), de ekkor már sok minden zátonyra fut benne.
Fantasztikus sikereket arat, 37 éves, több kritikus leírja, hogy szakmája mestere. De akkor mi jöhet ezután? Érzi, hogy valami pusztító és üres benne, látja, hogy csúszik lefelé. Mintha valami ólomsúly húzná le. Los Angelesbe költözik, tanít, utána második, dán feleségével Dániában, majd Párizsban él, a semmiben, légüres térben, itt már tényleg előtte tátong a szakadék. Iszik. Rémálom már ott is az élete, de a valódi pokoljárás még hátravan.
Svédországba csupán 1993-ban tér vissza, mint valami száműzetés után. „Másik ember lesz, élete egy másik élet” – írja. Merőben más életet él, kiderül, hogy tud írni, nem is akárhogyan! Másik élet – de melyik az? A bő tízéves borzalom, amikor többször közel járt a halálhoz? Az az élet, amelyet utólag, a távolságtartásnak köszönhetően őszinte kíváncsisággal, a megértés szándékával szemlél? De másik élet a borzasztó kínok, a nyomorúság után kiküzdött új élet is.
Enquist szikáran mesél, a mondataiban sem „szépítget” – nem is tehetné, hiszen éppen a hitelességét veszítené el, éppen azt, amitől ennyire erőteljesen személyes, így átélhető és drámai lesz az egész. Metszően pontosak a mondatai, a leírásai, a jellemzései. Oknyomozó író, de közben nagyon is  mesélős, aki a szikár, letisztult mondataival drámai sűrítettséget teremt (persze tudjuk: Enquist drámaíróként is a világ egyik legjelentősebb kortárs szerzője). Hosszú éveken át mintha egy démonnal küzdött volna, de a küzdelemben végül ő kerekedett felül. Kúnos László árnyalt, a személyes drámához illő, rendkívül érzékeny fordításának is köszönhető, hogy a mélyen megszenvedett évekből megrázó, felemelő, bizony: igazi katarzist nyújtó regény született.

Per Olov Enquist:
Egy másik élet

Európa Könyvkiadó, Budapest, 2011

Kötött, 502 oldal, 3800 forint
Fordította: Kúnos László
ISBN: 9789630791441


Oldaltérkép