Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain



Ikarus, a legördülő legenda – 60 éves (lenne)

Szerző: Daidalosz
2008. április 23. 14.56

 A Közlekedési Múzeumban április 22-én nyitották meg az Ikarus, a gördülő legenda című időszaki kiállítást. A múzeum parkolójában több kisuvickolt busz és egy romos állapotú tűzoltóautó parkolt s várt leendő utasaira. A buszgyártás hazai zászlós járműve idén lenne 60 éves, ám az emlékezés némiképp keserű, hiszen bezárták az utolsó utódgyárat is, így jobbára egy olyan huszadik századi ipari hungarikumra hívja fel a figyelmet a múzeum tárlata, amely Ikaroszként lehanyatlott.


  311-es a múzeum előtt

A Közlekedési Múzeum parkolójában Ikarusok pompáztak április 22-én délután, egy 260-as pesti kék, egy piros 311-es, egy 311-es honvédségi, egy 630-as nyitott, egy 55-ös és egy 66-os farmotoros, valamint egy 710 D-s tűzoltó autó (na ez elég lerobban külső állapotban). Időutazásra ingereltek, a nyitott, városnéző buszból harsogott a zene fiákerről, omnibuszról, Stefániáról.

 Hátsó négyes 

„Kezünk játéka is jutalmat oszt” (Cseh Tamás – Másik János: Jutalomosztás)

Az elemiben „faros” (Ikarus 66) iskolabuszunk volt. Felszállás után a szigorú kalauz akkurátusan kilyukasztotta a havibérleten a napnak megfelelő rubrikát, majd kulturáltan közlekedhettünk. Később már nem volt haverunk a kalauz, hiszen megszűnt a pozíció; de ennél fontosabb, hogy ma is bizsergéssel emlékszem a „hátsó négyesben” töltött percekre, ahol sötét, téli estéken hazafelé tartva gyerekszerelmek is szövődtek.

 Faros elölről   és hátulról

„Orra az ablakon
A következő buszon
Egy ringó Ikaruszon
Orra az ablakon” (Kispál és a Borz: A következő buszon)

 Városnéző zászlóshajó 

A magyar ipar egyik vezető márkájának hosszú agóniája 2008-ig tartott. Sok víz lefolyt azóta a Dunán, hogy 1948. március 26-án az Uhry Testvérek Autókarosszéria és Járműgyárát, a Repülőgépgyár Rt.-t és az Ikarus Gép- és Fémáru Rt.-t államosították, összevonták. A 1949. február 8-án megalakult Ikarus Karosszéria és Járműgyár a világ egyik vezető buszgyártójává vált. A sok, nem csupán a belterjes Varsói Szerződés keblében szerzett elismerést, díjat, innovációt hiba lenne felejteni, s csak a kevésbé dicső végkifejletre gondolni. Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet főigazgató joggal állapította meg, hogy mintha az ipari hagyományőrzésre nem fordítanánk kellő figyelmet, pedig az Ikarus legalább olyan hungarikum külföldön, mint a pálinka vagy a tokaji.

 Hősök

A megnyitó előtt mód nyílt arra, hogy egy nyitott 630-as városnéző és egy Ikarus 66-os „muzeális Egy merész plakát az átkosbólautóbuszon [nosztalgikus utazásra]” tegyünk egy kört a Hősök terét érintve. A múzeum, mivel nincs saját Ikarus járműve, együttműködött Ikarusokat különféle célból működtető cégekkel, hogy a megnyitóra jöjjenek a múzeum elé, s az egyik az oldalán egy molinón is hirdette a kiállítást. Hogy ma sem hagyja hidegen az embereket a márka, azt bizonyítja, hogy sokaknak elkerekedett a szeme a Városligetben és a Hősök terén, a Szépművészeti előtt, amikor meglátták e járgányokat. A busznak még ma is van nimbusza. A 66-os vezetője elmondta, hogy Győrből hozta fel a járművet, amely meglehetősen jó állapotban van ma is. (80-as tempóval jött, de 105 km/h-s sebességre is képes, megbízható, csak a váltója szokatlan a maiakhoz képest.) Szerinte 6-7 ilyen Ikarus lehet az országban, jellemző, hogy az általa vezetett az egykori NDK-ból származik, onnan hozták haza és újították föl. Ez elég szomorú, hiszen nem több száz éves tárgyakról, hanem a közelmúlt évekkel ezelőtt még járó buszairól van szó.
A Közlekedési jobbára csak a logisztikát adta a kiállításhoz, a bemutatott anyag nagy részét olyan magángyűjtők állították össze, akik az Ikarus elkötelezett híveként évek óta gyűjtik és mentik az emlékeket. (Magam nem hittem volna, hogy a múzeumnak nincs egy épkézláb vagy felújítható Ikarusa.) A kiállításon modellek, járműalkatrészek, korabeli plakátok, fényképek, montázsok vezetnek be a honi buszgyártás múltjába. Videón meg lehet nézni egy filmmúzeumos dokumentum-összeállítást a márkáról, stílusosan egy buszülésről.

  Adamis Gábor, Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet, Tildy Tibor és Lovász György

A kiállítás megnyitója, Adamis Gábor, a Webasto-Hungária Kft., a német autótechnikai cég magyar leányvállalatának ügyvezető igazgatója, egykori Ikarusos hangsúlyozta, hogy az Ikarus név jóval több mint egy munkahely, üzemcsarnok vagy az egyik busztípus. Megtestesít egy értékes szellemiséget, amit kár lenne sutba dobni. Elárulta, hogy magyar cégek összeállva idén létrehoztak egy egyelőre S91-es fedőnevű új prototípust, amiből még „bármi” is lehet. A buszt április 24-én mutatják be a nyilvánosságnak.

Innen még van felemelkedés? 


Oldaltérkép