Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


Várdai István
Baráti Kristóf
Szláv zene fiataloktól

Lehotka Ildikó
2017. november 08.

 A Budapesti Kongresszusi Központban adott koncertet a Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekara október 20-án, két ismert mű között Sosztakovics I. csellóversenye hangzott el. Az est karmestere Baráti Kristóf volt a csellószólót Várdai István játszotta – a két művész a Kaposfest művészeti vezetője.

A koncert Muszorgszkij Egy éj a kopár hegyen című darabjával kezdődött. Muszorgszkij e művének három változata is van, az eredeti volt Muszorgszkij első zenekari műve. Átdolgozásra buzdították a szerzőt, aki baritonszólóval és kórussal dúsította a hangzást. A leggyakrabban hallgató verzió a Rimszkij-Korszakov-féle, az elsővel összevetve kompaktabb a mű, a hangszerelés is kifejezőbb.

A fiatalokból álló Szent István Zenekar Baráti Kristóf vezényletével nagyon kifejezően tolmácsolta a művet – a baljós, sötét hangulattal induló, de éteri ütemekkel záródó szimfonikus költemény megjelentette azokat a színeket, melyek a boszorkányszombatot, a fékeveszett tombolást, az éjfél, a hajnal eljöttét jelzik. A helyenként a megszokottnál gyorsabb tempó határozottan izgalmas volt, egy-egy rövid szakasz dinamikai hulláma tette a mű tolmácsolását egyedivé.

Sosztakovics I. csellóversenye a hangszer irodalmának kétségtelenül egyik legnagyobb alkotása. Az Esz-dúr darab hangulata is követi a Sosztakovicsnál oly megszokottakat, a szarkazmust, az elkeseredettség zenei megjelenítését. Sosztakovics állandó halálfélelemben élt, bár írt a rendszert dicsőítő műveket, melyek bár könnyen befogadhatók, mégis mívesen megírt kompozíciók. Az I. csellóverseny négytételes, a harmadik kadenciatétel. Talán ezt tarthatjuk a darab tengelyének, ebben a szakaszban állandóan változik az atmoszféra, hihetetlen mélységű a szólószakasz. Várdai István játéka végig nagyszerű volt, a szélsőséges karaktereket nem félt megjeleníteni, a kadenciában végigvitte azt az ívet, mely a hallgatót mindvégig a székhez szögezte. Várdai remek csellista, minden stílusban otthonos, felvételei kimagaslóak, ez alkalommal is magas hőfokú, virtuóz játékot hallottunk, és kaptunk ráadást is. A zenekari munkában érződött egyfajta visszafogottság, nem ez a legkönnyebb anyag, az ütemváltások, a gyakran kaleidoszkópszerűen változó részek egy nagy múltú zenekarnak is okozhatnak nehéz perceket.

Dvorák utolsó szimfóniája valószínűleg a legtöbbet hallgatottak közt van, egy-egy motívuma-témája mindenki számára ismerős. A hagyományosan négytételben írt mű mellékneve ’Az Újvilágból’, a cseh szerző amerikai tartózkodása alatt komponálta a szimfóniát, mely nagy sikert aratott a bemutatón, nem mellesleg díjat is nyert a művel. A zenekar képes volt megvalósítani Baráti Kristóf elképzelését, sok szép pillanattal dúsították az előadást.

Baráti Kristófot többször láthatta-hallhatta a közönség vezényelni, Mozart összes hegedűversenyét tartalmazó lemezén is ő irányította a Magyar Kamarazenekart. Többször láthattam-hallhattam a világszerte elismert hegedűművészt karmesteri szerepben, mozdulatai indig világosak, egyértelműek. Ezeken a koncerteken Baráti bebizonyította, hogy alaposan, mélyen ismeri a vezényelt műveket, egyéni színt ad elképzeléseivel a darabokhoz.

Kongresszusi Központ, 2017. október 20.


Oldaltérkép