Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain

[ Cédé | Dévédé | Koncert | Könyv ]


Sanderling, London, Proms

Szerző: Balázs Miklós
2012. február 14.

 A tavalyi év egyik szomorú gyászhíre volt, hogy mindössze két nappal 99. születésnapja előtt elhunyt Kurt Sanderling német karmester. A nekrológok úgy búcsúztak tőle mint nemzedékének utolsó nagy képviselőjétől. Zaklatott, mondhatni kalandos élete ellenére is tekintélyes kort élt meg, jóllehet 2002 óta visszavonultan élt Berlinben. Élete és pályája azonban egy sajátos, igazi XX. századi muzsikuskarrier, világ- és hidegháborúval, különböző színű diktatúrák torz, elnyomó rezsimjével, mely egy figyelemre érdemes művész fordulatokban bővelkedő, gazdag szakmai útját rajzolja ki.

A hitleri Németországból a sztálini Szovjetunióba menekült, innen Erich Honeckner nyomasztó NDK-jába költözött. Leningrádban évekig a legjobbtól tanult: Jevgenyij Mravinszkij asszisztenseként vértezte fel magát a dirigensi mesterség minden fortélyával. 1960-ban hívták Kelet-Berlinbe, hogy az újonnan életre hívott Berlini Szimfonikus Zenekart irányítsa. A következő éveit Berlin, Drezda és a gyakori vendégfellépések között osztotta meg. A 70-es évektől visszavonulásáig világszerte szívesen látott vendég karmesterként kereste a kenyerét, s szinte valamennyi jeles zenekarnál felbukkant.
Így természetesen Nagy-Britanniában is gyakorta megfordult. Először 1970-ben járt a szigetországban, a lipcsei Gewandhausorchester turnéját vezetve, két évre rá a betegeskedő Otto Klemperert helyettesítette az Új Filharmónia Zenekar több hangversenyén. Angliában emellett a manchesteri BBC Northern Symphony (a mai, e DVD-n is közreműködő BBC Philharmonic Orchestra korábbi neve) együttesével alakított ki gyümölcsöző kapcsolatot, de felbukkant a híres Edinburghi Fesztiválon is.
 Az ICA Classics tavaly – valójában még a halálhír előtt – megjelent DVD-jén is egy londoni koncert anyaga látható-hallható: 1988 júliusában, a Royal Albert Hallban tartott egyik Promenád-koncert televíziós felvétele, melyet még azon esztendő végén, karácsony táján mutatnak be a brit közszolgálati televízióban. A hangverseny műsorán két népszerű mű, Schumann IV., d-moll szimfóniája és Mahler Dal a Földről című dalciklusa (szimfóniája?) hangzik el. Utóbbi darab szólistái „helyi erők”, azaz ízig-vérig angol énekesek: Carolyn Watkinson és John Mitchinson.
Az este jól indul: Schumann szimfóniája szépen és kiegyenlítette szól Sanderling keze alatt, a zenekar érezhetően jó erőkből, fegyelmezett, minőségi muzsikusokból áll. Ahogy haladunk előre a műben, úgy érezni mindinkább, Sanderling a klasszikus egyensúlyok embere: tempói kimértek, „kényelmesek”, dinamikája megfogott, nem engedi szabadjára az érzelmeket. Ám a darab a harmadik tételnél, valódi vitalitás és igazi játékintenzitás híján kezd kissé egyhangúvá, eseménytelenné válni, amit a negyedik tétel sem képes oldani, mely őszinte felszabadultság híján inkább csak vontatott lesz. Az együttes játéka nagyjában-egészében pontos és megbízható, a szólóik is szépek, csak éppen az energikusság hiányzik ebből az előadásból – inkább a zenekari összhangzás melegsége a megkapó. Talán a második részre tartalékolnak. (Mindazonáltal fontos, hiánypótló előadás ez, hiszen Sanderling nem hagyott maga után hanglemezt ebből a darabból.)
A koncert második felét kitevő Dal a Földről már egy sokkal komplexebb, minden szempontból izgalmasabb és összetettebb zeneművet mutat be, mint a Schumanné. Az első hangoktól érezhető a feszültség, a nagyobb odafigyelés és a koncentráció a zenekarban. John Mitchinson szép hangszínű, de kissé darabos hőstenorja jól győzi az igen nehéz szólamot, partnerénél, a leginkább barokk operaprodukciókból ismert Carolyn Watkinsonnál szintén a hangszínt, a szép mezzoárnyalatokat kell dicsérni. Az ő hangjának vivőereje elmarad ugyan férfi kollégájáétól, de a szép formálás és a választékos éneklés bőven kárpótol érte. Talán érdemes megemlíteni: a hozzá hasonlóan brit „nagy elődök”, Kathleen Ferrier vagy Janet Baker, akik a mű legjobb előadóivá váltak a múlt században, igen magasra tették a mércét, ám Watkinsonnak, úgy érzem, sikerül megfelelnie az elvárásoknak. A zenekari kíséret a Schumann-szimfóniában megismert erényeket csillogtatja, ám itt már több elevenséget, fényt, csillogást érezni a produkcióban, és nem pusztán a gazdag és változatos hangszerelés okán. A tragikum, a vehemencia többnyire itt is hiányzik ugyan, ezzel szemben türelmes, szépen ívelő, kiegyensúlyozott a produkció.
Kritikusai közül sokan a kései Mahler eminens előadójának tartják Sanderlinget, kiváló stúdiófelvételeket ismerünk tőle a zeneszerző IX. és X. szimfóniájából, s természetesen a Dal a Földről is szerepel diszkográfiájában. Ezen a DVD-n egy érett, jól bepróbált előadást hallani, mely alapján az érdeklődő ha feledhetetlen vagy víziószerűen nagy előadást nem is csodálhat, de egy tisztességesen kivitelezett, becsülettel összerakott, letisztult előadói stílust közvetítő munkában gyönyörködhet.

ICAD 5042


Oldaltérkép