Hírlevél:   
  
align=center
border=0Fülvájó
Beharangozók, hírek
Életrajzok
Interjúk, riportok
Esszék, tanulmányok
Együttesek
Kritika
align=center
border=0Dübörgő
Beharangozók, ajánlók
Kritika
Együttesek
Interjúk, riportok
align=center
border=0Iskola a határon
Ottlik Géza
Esszék, élménybeszámolók
Olvas(s)atok, néz(z)etek
Interjúk, riportok
Hírek
irodalom_12_11_10_9
align=center
border=0Korboncnok
Kritika
Érdekességek
Interjúk, riportok
Életrajzok
Események
align=center
border=0Nyelvöltögető
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, események
Hírek, ajánlók
Nyelvében hal
align=center
border=0Nyitott könyv
Kritika
Életrajzok, mini biográfiák
Kiadók ajánlatából
Eladási listák, statisztikák
Interjúk, riportok
Hírek, események
align=center
border=0Színes papiruszok
Dekonstrukció
Eseménynaptár
Ajánló, hírek
Kalendárium
Más világ
Milyen lesz
Milyen volt
Kulturális hírek
align=center
border=0Tarsoly
Kritika
Esszék, tanulmányok
Interjúk, riportok
Előadások, események
align=center
border=0Vizuális kultúra
Film, fotó
Színház
Tánc
Képzőművészet
align=center
border=0Papiruszportál
Impresszum
Rólunk
Partnereink
Vendégkönyv
Támogatóink
Médiaajánlat
Letölthető bannereink


Polisz.hu online játék
buszbérlés, buszrendelés
fordítás, fordítóiroda
semen extender
Grafikai tervezés, egyedi programozás
tárhely és domain



Kút a Nap alatt
Interjú Centaurival

Szerző: leho
2010. november 4. 6.56

 A Kút a Nap alatt című kisjátékfilmet november 3-án az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatták be. A forgatókönyvet Centauri azonos című elbeszélése alapján írta és a filmet rendezte Kapronczai Erika. A film alapjául szolgáló novella a Kék angyal (2008, Magvető) című kötetben jelent meg; ennek kapcsán kérdeztük a szerzőt, Centaurit.

– Nem jellemző Magyarországon, hogy egy kortárs novellából filmet készítsenek. Milyen érzés?
– Érdekes, ezt nem te kérdezed először, és azt is hallottam az elmúlt hetekben, hogy van olyan szerző, akire rosszul hat minden, ami a saját írásaiból a mozivászonra kerül. A film forgatásába semmilyen módon nem folytam bele, ezért amikor elkészült, fogalmam sem volt arról, mit látok majd. Remélem, az alkotók nem veszik zokon, ha azt mondom, hogy történhetett volna bármi. Nem tudhattam, mi sül ki belőle, milyen minőség. Ez csak előző nap esett le nekem, és némi szorongással töltött el. Mint kiderült, a rendező, Kapronczai Erika sem szorongott kevésbé. Egyébként nagyon rendes volt, mert biztosította számomra a lehetőséget, hogy mielőtt bármi történne, szép nyugodtan, egyedül nézhessem meg filmet a Színház- és Filmművészeti Egyetem vetítőjében. Ez a helyzet önmagában véve is rendkívül izgalmas volt. Mire a vetítésre sor került, tisztáztam magamban, hogy három eset fordulhat elő. A legrosszabb az, ha látok egy pocsék filmet. Ennél sokkal jobb, ha jó filmet látok, de még akkor is érezhetem úgy, hogy alapvetően semmi közöm hozzá. Végül elképzelhető az is, hogy olyan kisfilm készült el, ami jó, és amit valamelyest a magaménak érzek. A vetítőből azzal a határozott, pozitív érzéssel jöttem ki, hogy a harmadik esetről van szó. Így tehát első találkozásom a megfilmesítéssel jó élmény volt, és ez szerintem fontos, hálás lehetek emiatt a rendezőnek és az egész stábnak. És persze arra is gondolok, amit te is megállapítasz. Viszonylag ritkán filmesítenek meg kortárs novellát, ez okból még inkább örülök.

– Ki választotta-találta meg a Kék angyal talán legerősebb novelláját?
– Kapronczai Erika, a rendező. Nem tudom, miért épp a Kút a Nap alatt lett a kiválasztott, de talán érdemes lenne megkérdezned tőle.

– Egy nem filmes kérdés, de már rég a bögyömben van. „…ez alighanem olyan eset, amikor előbb érkezik a vezeklés, mint a bűn.” Már máskor is rá akartam kérdezni a novella e mondatára. Ez csak Krizosztóm, a főszereplő gondja?
– Nem. Sokunké. És nem csupán bűn és vezeklés viszonylatában. Általában is temérdek nehézséget okoz az ember életében, ha nem lineárisan történnek a dolgok. Azt értjük a leginkább, ezért sokszor szeretnénk lineárisnak látni az élet alakulását akkor is, amikor valójában nem az. Ilyenkor jönnek a legvadabb tévutak. A történések ugyanis nem lineárisok mentén szerveződnek. Az élet egésze sem. Gyakori például, hogy egy eseményt, a saját tetteinket csak hosszú évek múltán értjük meg igazán. Ilyenkor a múltbéli esemény valójában újratörténik bennünk, és ez persze az adott pillanatban beláthatatlan befolyást gyakorol a távoli jövőre is. Ezt a hatást általában megint csak évekkel később vesszük észre, értjük meg, és így tovább. Így gabalyodik, gomolyog mindaz, amit szeretnénk vonalzó mellett élni.

– Magad is sokszor képekkel beszélsz. Hogy tetszik a filmes feldolgozás?
– Nehéz dolguk volt az alkotóknak, mivel a Kút a Nap alatt egy kicsit túl nagy egy kisjátékfilm kereteihez mérten. Ez kicsit érződik is rajta. Nagyon szépek a képek, a fények és a hangok! És sok gondosság, átgondoltság sugárzik a film egészéből. Igényesség és minőségérzék.

*

Kút a Nap alatt

Producer: Angelusz Iván és Bosnyák István
Operatőr: Baska Barbara
Gyártásvezető: Muhi András Pires
Vágó: Herpai Sára, Mógor Ági
Hangmérnök: Dévényi Tamás
Zene: Kristóf J. Weber
Díszlet: Bagyarik Endre
Jelmez: Takács Lilla

Színészek: Rétfalvi Tamás, Ficza István, Sulyok Miklós, Köleséri Sándor, Dióssi Gábor, Schlanger András, Tesner István

Kút-trailer

A film alapjául szolgáló novella a Kék angyal (2008, Magvető) című kötetben jelent meg; melyből részlet olvasható Centauri oldalán

Támogatók: 4CUT, Focus Fox, Katapult Film, Komáromi Monostori Erőd, Mafilm, Magvető Kiadó, Magyar Mozgókép Alapítvány, Oktatási és Kulturális Minisztérium, Pipacs Film, SFX Hungary, Sparks, Színház- és Filmművészeti Egyetem, Tim Wilkinson

Link:
Centauri: Kút a Nap alatt

Újabb részlet az elbeszélésből


Oldaltérkép